Merkadviseur Hendrik Beerda over de onderzoeksresultaten: ‘Veel lokale overheden steunen evenementen om tradities te behouden en de lokale cultuur te promoten. Dit onderzoek laat zien dat deze investeringen ook een groot effect hebben op de populariteit van een provincie. Inwoners voelen zich hierdoor trotser op de provincie en hun woongeluk stijgt. De hoop op een nieuwe Elfstedentocht en de zekerheid van de jaarlijkse schaatskampioenschappen plus de Sneekweek zorgen er vooral voor dat Friezen zo tevreden zijn met hun provincie. Niet gek dat ook de provincie deze evenementen ondersteunt.’
Provincies met sterkste vrijetijdsaanbod in 2024 volgens eigen inwoners (+ positie in 2023)
(1) Friesland
(2) Noord-Holland
(3) Groningen
(4) Zuid-Holland
(6) Drenthe
(5) Limburg
(9) Zeeland
(8) Gelderland
(7) Utrecht
(10) Noord-Brabant
(12) Overijssel
(11) Flevoland
Brabanders zijn apetrots op ‘hun’ Efteling
Samen met Overijssel en Flevoland bungelt Noord-Brabant onderaan als het gaat om de mogelijkheden die de provincie de inwoners heeft te bieden in de vrije tijd. Dit ondanks dat geen enkele vrijetijdsorganisatie zo sterk wordt omarmd door de eigen inwoners als de Efteling. Daarnaast blijkt Brabant ook het rijkste theateraanbod van Nederland te hebben. Beerda: ‘Met name het museumaanbod wordt door Brabanders als karig ervaren. Het Noordbrabants Museum en het TextielMuseum genieten onder de bevolking duidelijk het grootste draagvlak. Het Vincent van GoghHuis, Van Abbemuseum en preHistorische Dorp volgen daarna. De bijna 150 overige musea die de provincie rijk is, zijn onvoldoende zichtbaar bij het brede publiek.’
Vrijetijdsorganisaties met het sterkste draagvlak onder provinciebevolking in 2024
Efteling (Noord-Brabant)
Elfstedentocht (Friesland)
Diergaarde Blijdorp (Zuid-Holland)
Martinitoren (Groningen)
WILDLANDS Adventure Zoo Emmen (Drenthe)
Anne Frank Huis (Noord-Holland)
Koninklijke Burgers' Zoo (Gelderland)
Herinneringscentrum Kamp Westerbork (Drenthe)
Rijksmuseum (Noord-Holland)
DierenPark Amersfoort (Utrecht)
Onderzoek onder 191.000 respondenten sinds 2006
Het Vrije Tijd Merkenonderzoek is met de Universiteit van Amsterdam ontwikkeld en wordt sinds 2006 uitgevoerd. Met het onderzoek zijn inmiddels 191.000 respondenten ondervraagd over de reputatie en groeipotentie van alle Nederlandse organisaties in de cultuur-, dagattractie-, evenementen- en sportsector. Het onderzoek wordt in eigen beheer uitgevoerd en heeft geen opdrachtgever of andere belanghebbende.