'Een gesprek waarin niet alleen de gevaren voor de ‘zender’ worden besproken, maar ook de rol, vragen en overwegingen van de ‘ontvanger’ (en vaak vrager) van de beelden', aldus Schram. 'Helaas wordt de schuld van ongewenste sexting vaak bij het slachtoffer gelegd: ‘Dan had ze maar niet aan sexting moeten doen’. Juist die victimblaming maakt slachtoffers. In het lesmateriaal dat expertisecentrum Rutgers voor docenten beschikbaar stelt in het kader van de Week van de Lentekriebels, komt deze aandacht voor een respectvolle omgang met de privacy van anderen gelukkig terug.'
Schram: 'In eigen onderzoek merken wij dat jongeren het makkelijker vinden om verhalen over anderen te delen dan over zichzelf. Maar wat zij zeggen geeft toch heel veel inzicht in hoe ze er zelf mee te maken krijgen. Het helpt als leerkrachten, ouders, of professionals vragen: ‘Is er weleens iemand 'exposed' bij jou op school?’ En ‘Hoe wordt daarop gereageerd?’ Volwassenen proberen kinderen te beschermen door ze te waarschuwen over de negatieve aspecten van sexting. Maar de drempel voor jongeren om over sexting te praten wordt nóg hoger als belangrijke volwassenen in hun omgeving negatief over sexting en de slachtoffers van exposen praten (met anderen).'