Met -30 lag het consumentenvertrouwen in februari ruim onder het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar (-8). Het vertrouwen bereikte in januari 2000 de hoogste stand ooit (36). Het dieptepunt werd bereikt in maart 2013 (-41).
Consumenten opnieuw pessimistischer over economisch klimaat
Consumenten waren in februari pessimistischer over de economie dan in januari. De deelindicator economisch klimaat ging van -43 naar -46. Consumenten waren negatiever over de economie in de afgelopen twaalf maanden. Over de economie in de komende twaalf maanden waren zij even pessimistisch.
Koopbereidheid verder omlaag
De koopbereidheid kwam in februari uit op -20, tegen -18 in januari, dat is het laagste niveau in ruim acht jaar. Consumenten waren zowel negatiever over hun financiële situatie in de komende twaalf maanden als over hun financiële situatie in de afgelopen twaalf maanden. Ook vonden consumenten in februari de tijd minder gunstig voor het doen van grote aankopen dan in januari.
Steeds meer consumenten vinden dat prijzen sterk zijn gestegen
In februari vond 66 procent van de consumenten dat de prijzen in het afgelopen jaar sterk zijn gestegen. Dit is het hoogste percentage sinds het begin van de tijdreeks in 2017. Het percentage dat verwacht dat de prijzen in de komende twaalf maanden sterker gaan stijgen, daalde van 37 in januari naar 32 in februari.