Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM: “Stel, je koopt online toegangskaarten voor een bezoek aan een museum zonder specifieke datum, maar je bedenkt je. Dan heb je twee weken om je koop ongedaan te maken. Maar als het museum al op je bezoek aan de populaire tentoonstelling had gerekend omdat je een kaartje voor een specifieke datum en soms zelfs voor een specifiek tijdstip had gekocht, dan kun je je niet meer bedenken.”
Onderzoek online ticketverkoop
De ACM heeft deelgenomen aan een Europees onderzoek naar prijstransparantie bij online verkoop. Het onderzoek van de ACM richtte zich specifiek op de online verkoop van toegangskaarten voor dagattracties, zoals dierentuinen, musea en pretparken. De ACM heeft gekeken naar de websites van de dagattracties zelf en van tussenhandelaren. De ACM heeft onderzocht in hoeverre zij zich aan de regels hielden, zoals het verstrekken van duidelijke informatie over de prijs, de contactmogelijkheden en het herroepingsrecht. Bij sommige partijen werd de prijs niet vermeld inclusief alle bijkomende kosten. Bij veel partijen ontbrak informatie over het bedrijf achter de website en over de contactmogelijkheden. Ook zag de ACM dat veel aanbieders ten onrechte geen bedenktijd boden bij toegangskaarten zonder datum.
Op al deze punten heeft de ACM de partijen aangesproken. Ook heeft de ACM haar uitleg van de regels rond bedenktijd bij vrijetijdsbesteding toegelicht. Dit heeft ertoe geleid dat alle partijen hebben toegezegd hun websites aan te passen. De meeste aanbieders hebben dit inmiddels gedaan. Het resultaat hiervan is dat consumenten nu duidelijker worden geïnformeerd bij het online kopen van tickets voor dagattracties.