Basisprijs
Zij hadden van de ACM tot 1 oktober de tijd gekregen om hun prijzen aan te passen. Voorheen kwamen er tijdens het boekingsproces vaak nog allerlei onverwachte kosten bij, zoals service- of printkosten. De wet schrijft voor dat de aanbieder kosten die onvermijdbaar zijn in de basisprijs moet opnemen.
Voor verplichte kosten die gelden per bestelling, dus niet per kaartje, geldt een vergelijkbare regel. Deze moeten al bij de start van de bestelling duidelijk bij de prijs worden vermeld.
Bernadette van Buchem, directeur consumenten van de ACM: 'Wij stellen vast dat de branche een omslag ten goede heeft laten zien. De brancheorganisaties hebben hierin een positieve rol gespeeld. Consumenten kunnen nu aan het begin van hun boeking zien hoeveel zij kwijt zijn voor hun ticket, inclusief alle onvermijdbare kosten, en kunnen zo prijzen beter vergelijken. Aanbieders kunnen eerlijker op prijs concurreren.'
Alle onvermijdbare kosten in de basisprijs
De online aanbieders van concert-, theater- en festivaltickets hadden tot 1 oktober 2017 de tijd om hun prijzen aan te passen aan de regels. Na controle heeft de ACM vastgesteld dat de meeste aanbieders hun prijzen nu inclusief de onvermijdbare kosten vermelden.
Bij een beperkt aantal partijen waren de prijzen nog niet of nog onvoldoende aangepast. Zij voeren nu de laatste aanpassingen door. Daarna gaat de ACM sancties opleggen aan partijen die niet of onvoldoende hebben aangepast. De ACM ontvangt graag signalen van consumenten over ticketprijzen waarin nog niet alle onvermijdbare kosten zijn opgenomen.
‘Duidelijke tarieven en voorwaarden’ is een belangrijk thema voor de ACM. Uitgangspunt is dat prijzen voor consumenten alle onvermijdbare kosten bevatten. Deze regels gelden voor alle aanbieders. Transparante prijzen zijn beter te vergelijken. Dit bevordert eerlijke concurrentie tussen bedrijven.