In de afgelopen jaren is er fors bezuinigd op het infrastructuurfonds. Hieruit wordt ook het onderhoud en beheer van de verkeersbruggen betaald. Volgens TLN is het van veel verkeersbruggen niet bekend hoe sterk en veilig ze zijn. Vanwege de situatie rond de Merwedebrug is het de vraag of de aanpak van het onderhoud van bruggen wel goed is.TLN roept de Tweede Kamer op om meer geld vrij te maken voor het onderhoud en vervanging van bruggen. Dit schrijft de NOS maandag.
Door de plotselinge sluiting van de Merwedebrug moeten per dag 18.000 vrachtwagens omrijden. Een woordvoerder van de vervoersorganisatie tegen de omroep: 'Maar gek genoeg stond de Merwedebrug niet op het lijstje van Rijkswaterstaat met veertien belangrijke stalen bruggen die tot 2020 worden gerenoveerd.' De organisatie verwacht nog meer onvoorziene afsluitingen. TLN: Rijkswaterstaat blijft monitoren en pleisters plakken totdat de brug letterlijk uit elkaar valt.' De Wilhelminabrug bij Deventer en de Waalbrug in Nijmegen zijn daarom nu gesloten voor verkeer zwaarder dan 40 ton.
De Tweede Kamer debatteert maandag over investeringen in de infrastructuur.