Dit blijkt uit onderzoek van ondernemersverenigingen EVO, Fenedex en Transport en Logistiek Nederland (TLN). Zij noemen de cijfers alarmerend en vragen het kabinet om investeringen in fysieke én digitale infrastructuur.
TLN, EVO en Fenedex presenteren de uitkomsten van het onderzoek vandaag in de Economische Wegwijzer, een jaarlijks overzicht van de top-20 duurste files in Nederland voor bedrijven uitgevoerd door onderzoeksbureau TNO.
Aanpakken
Files zorgen niet alleen voor ergernis, maar ook voor economische schade. Zo zijn bestel- of vrachtauto’s langer onderweg omdat ze stilstaan of moeten omrijden. Deze vertragingen zorgen voor lege schappen in winkels of vertragingen van productielijnen in fabrieken. EVO, Fenedex en TLN willen daarom dat het kabinet een reeks knelpunten direct aanpakt en reeds geplande investeringen in wegen naar voren haalt. Ook zijn er investeringen in digitale vervoerssystemen nodig waardoor de bestaande infrastructuur efficiënter gebruikt kan worden.
Schade
Van alle files uit de top-20 steeg de schade in vergelijking met vorig jaar. De grootste economische schade vond plaats op de A15 knooppunt Ridderkerk- Gorinchem: 11,4 miljoen euro, gevolgd door de A13 knooppunt Ypenburg - Kleinpolderplein (11,2 miljoen). De A67 tussen knooppunt Leenderheide en Zaarderheide noteerde de sterkste stijging: 6,5 miljoen euro. Ook op de A12 en A4 zijn extreme toenames van de filedruk te zien. De Tweede Kamer debatteert volgende week maandag over de begroting voor infrastructuur.