In Europa vormen 18- tot 24-jarigen 8 procent van de totale bevolking, maar als het aankomt op het totale aantal mensen dat omkomt bij verkeersongevallen, staan ze garant voor 15 procent. In het zomerseizoen wordt het probleem erger, aangezien dan 21 procent van alle verkeersdoden bestaat uit 18- tot 24-jarigen.
Het gedrag achter het stuur is naar voren gekomen als een belangrijke factor achter de statistieken, die ook laten zien dat er in de Europese Unie van 2004 t/m 2013 maar liefst 62.000 jonge mensen zijn omgekomen bij verkeersongevallen. **Volgens onderzoek door de European Road Safety Observatory, zijn het slecht inschatten van gevaar, rijden onder invloed of stress en afleiding de meest voorkomende factoren bij ongelukken met jonge automobilisten.
Ford heeft opdracht gegeven tot een onderzoek onder 6.500 jonge Europeanen om meer inzicht te krijgen in de risico's die worden genomen door jonge bestuurders. Hieruit blijkt dat 57 procent de snelheidslimiet overschrijdt, dat 43 procent sms't tijdens het rijden, dat 36 procent telefoongesprekken voert en instant messages verstuurt, dat 16 procent geen veiligheidsgordel draagt, dat 13 procent met drank op achter het stuur zit, en dat meer dan 11 procent naar video's of tv-series kijkt op hun mobiele telefoon of andere apparaten.
Om de bewustwording te verhogen biedt Ford jonge automobilisten een gratis training aan via Ford Driving Skills for Life (DSFL). Eind van 2016 zullen meer dan 20.000 bestuurders in 13 Europese landen een training hebben gevolgd via het programma.
“De zomer is een geweldige periode om te genieten van de vrijheid van autorijden, wat tegenwoordig nog evenveel onderdeel is van jong zijn als bij eerdere generaties. Maar er verongelukken te veel jonge volwassenen door een gebrek aan ervaring in combinatie met het maken van verkeerde keuzes", aldus Jim Graham, manager van Ford DSFL.
Meer dan 57 procent van de jonge bestuurders geeft ook toe dat ze veiliger rijden wanneer hun ouders of grootouders bij hen in de auto zitten, en 41 procent zegt dat ze meer risico's zouden nemen wanneer er vrienden meerijden. Daarom heeft Ford een nieuwe fictieve video gemaakt om de verdiensten van 'Blown Ups' te laten zien. Dit fictieve product is een opblaasbare volwassene die groter wordt wanneer jonge bestuurders roekeloos rijgedrag vertonen. Bovendien dient de video om aandacht te vragen voor het groeiende DSFL-programma.
Roadtrips, festivals en het strand zijn een deel van de activiteiten die rijden in de zomer zo aantrekkelijk maken. Het onderzoek toont aan dat 68 procent van de jonge mensen die autorijden in de zomermaanden het minder nauw neemt, en dat in totaal 54 procent zich laat afleiden door aantrekkelijke voetgangers.
Van de ondervraagde personen geeft 45 procent toe bereid te zijn om een auto te besturen waarin te veel vrienden meerijden, 25 procent zou een lift accepteren van iemand die gedronken heeft, en 24 procent zou gaan rijden nadat ze drugs hadden gebruikt. Deze percentages zijn nog hoger onder personen die regelmatig festivals bezoeken. Over het algemeen vindt 41 procent dat er soms goede redenen zijn om risico's te nemen tijdens het rijden, 26 procent heeft wel eens een ongeluk gehad en 20 procent is aangehouden door de politie. In totaal vindt 93 procent zichzelf een goede chauffeur, maar 54 procent geeft toe dat ze niet altijd zo veilig rijden als ze zouden moeten.
De meeste jonge bestuurders die omkomen bij ongevallen zijn jonge mannen, en het Ford-onderzoek bevestigt dat zij eerder geneigd zijn risicovol gedrag te vertonen. Jonge mannen zijn drie keer sneller dan jonge vrouwen geneigd om te worden afgeleid door aantrekkelijke voetgangers; 25 procent is wel eens aangehouden door de politie, vergeleken met 16 procent van de vrouwen; en ze zijn eerder geneigd te hard te rijden, mobiele telefoons te gebruiken tijdens het rijden en met alcohol op achter het stuur te kruipen.
Ford DSFL werd 13 jaar geleden voor het eerst geïntroduceerd in de Verenigde Staten, en nu worden er hands-on-trainingen gegeven in Nederland, België, Denemarken, Finland, Frankrijk, Duitsland, Italië, Polen, Roemenië, Rusland, Spanje, Turkije en het Verenigd Koninkrijk. De lessen gaan over het onderkennen van risico's, rijvaardigheid, snelheid en afstand houden; evenals de gevaren van rijden onder invloed van drank en drugs, en het maken van selfies. Een eerder onderzoek in opdracht van Ford in 2014 toonde aan dat toen 1 op de 4 jonge bestuurders weleens een 'selfie' had gemaakt achter het stuur.
“Het is cruciaal dat we jonge mensen op de juiste manier bereiken met deze zeer belangrijke boodschappen en om ervoor te zorgen dat zo veel mogelijk bestuurders de mogelijkheid krijgen om te profiteren van de DSFL-training”, aldus Graham.