Dekker: “Iedere leerling verdient een school die burgerschap en sociale integratie bevordert. Een belangrijke taak van de school is immers om kinderen wegwijs te maken in onze samenleving. Er is geen plek in het bestel voor een schoolbestuur dat in strijd met die taak handelt. Het kan niet zo zijn dat we met belastinggeld een school mogelijk maken waar kinderen zich van Nederland leren afkeren in plaats van er onderdeel van uit te maken.”
Sympathie voor Islamitische Staat
SIO kreeg in 2011 op strikt formele gronden toestemming een school te stichten. In juni 2014 betuigde een bestuurslid van de stichting openlijk zijn sympathie voor de terreurgroep Islamitische Staat. De bestuurder in kwestie vertrok uiteindelijk maar de rest van het bestuur nam publiekelijk geen afstand van deze uitlatingen. Dit was aanleiding voor Dekker om de Inspectie van het onderwijs te laten onderzoeken in hoeverre de school geloofwaardig invulling kan geven aan haar wettelijke taken, alvorens bekostiging over te maken. SIO weigerde echter bij herhaling de Inspectie de noodzakelijke informatie te verschaffen.
In strijd met de fundamentele waarden
Dekker: “Scholen hebben de opdracht om bij hun leerlingen de bereidheid en het vermogen te stimuleren om actief deel uit te maken van onze samenleving. In een samenleving als de onze moeten scholen de fundamentele waarden van onze democratische rechtsstaat onderschrijven, deze onderwijzen en ernaar handelen. De vrijheid van onderwijs is een groot goed, maar het is geen vrijbrief voor onderwijs dat indruist tegen de waarden van onze democratische rechtsstaat.”