Uitgeverij TMG, het moederbedrijf van onder meer de Telegraaf, het Noordhollands Dagblad en Sky Radio maakte woensdag bekend dat de aanhoudende afname van de advertentie-inkomsten niet volledig kon worden gecompenseerd met bezuinigingen. Bij TMG is er een afname van inkomsten uit print en radio, maar de digitale consumentenomzet, waaronder online abonnements-inkomsten steeg met 18,5 procent. Dit dankzij een toename van het aantal digitale en zogenoemde combi-abonnees. Dit schrijft emerce.nl woensdag. De advertentieinkomsten bij print en radio daalden met 17 procent tot 116,3 miljoen.
De uitgever zegt in een toelichting op de jaarcijfers dat de verandering van TMG naar een 24/7 mediabedrijf in 2015 op volle kracht is ingezet, waarbij de digitalisering duidelijk zichtbaar is in de omzet- en resultaatontwikkeling, Bestuursvoorzitter Geert-Jan van der Snoek zegt in de Telegraaf: 'Wij hebben in 2015 een transitieproces uitgevoerd om nu en in de toekomst nog beter te doen waar wij goed in zijn: 24/7 relevante content maken en verspreiden via elk denkbaar distributiekanaal, met de snelheid, intensiteit, hoeveelheid en dynamiek die van TMG mag worden verwacht.' Van der Snoek heeft plannen om in 2016 nieuwe concepten te ontwikkelen met adverteerders en contentpartners.