Maar niet alleen staatssecretaris Mansveld, alle betrokken partijen krijgen ervan langs in het rapport. Volgens de enquêtecommissie kregen keer op keer andere belangen voorrang boven het verwezenlijken van het vervoer van reizigers. Dit meldt Trouw woensdag.
Bij de aanbestedingsprocedure ging al mis. Zo was de staat hierbij te veel gericht op de financiële opbrengst en was de NS vooral bezig met het verstevigen van haar positie op het Nederlandse spoor. De NS boden 178 miljoen euro om het vervoer over de hogesnelheidslijn te gaan uitvoeren en overtroefde daarmee de twee andere buitenlandse gegadigden. De NS kwamen met dit enorm hoge bod uit angst dat een buitenlandse partij na de hogesnelheidslijn zou azen op andere belangrijke treinverbindingen. Het bestaansrecht van de NS stond op het spel.
De commissie is ook snoeihard naar de Inspectiedienst ILT die onder Mansveld valt. De commissie vindt het schokkend dat ILT zo weinig deed, zo meldt de Telegraaf. De commissie over de inspectiedienst: 'ILT zag geen enkele Fyra, maar keurde de treinen op papier goed. De commissie vindt dat Mansveld 'de Kamer onjuist geïnformeerd heeft’. Ook is de commissie van mening dat Mansveld vele cruciale stukken in eerste instantie niet leverde.