De rapporten gaan in op de toedracht van de crash, maar wijzen geen schuldige aan. De Oekraïne heeft het onderzoek gedelegeerd aan de Onderzoekraad voor Veiligheid. Hierover zijn afspraken gemaakt in een Memorandum of Understanding tussen Oekraïne en Nederland en in een overeenkomst tussen het Oekraïense National Bureau of Air Accidents Investigation en de Onderzoeksraad voor Veiligheid. Daarmee had de Onderzoeksraad de leiding over het onderzoek en stuurde het internationaal team van onderzoekers aan.
Vliegroutes
Ook heeft de Onderzoeksraad voor Veiligheid zelf onderzoek naar de besluitvorming rondom het bepalen van vliegroutes en naar de beschikbaarheid van passagierslijsten.
9 september 2014
De Onderzoeksraad voor Veiligheid heeft op dinsdag 9 september 2014 het rapport van eerste bevindingen over de crash van vlucht MH17 gepubliceerd. De Onderzoeksraad schreef in dat rapport dat het vliegtuig “is doorboord door een groot aantal voorwerpen met hoge energie van buiten het vliegtuig”.
Alle inzittenden kwamen om
Bij de rampvlucht MH17 van Malaysia Airlines kwamen alle 298 inzittenden om het leven. Het toestel was vanaf Amsterdam onderweg naar Kuala Lumpur. Het strafrechtelijk onderzoek wordt geleidt door Nederland. Dit is voor het OM een ongekend grote operatie.