zaterdag, 20. juni 2015 - 17:47 Update: 22-06-2015 9:09

‘Sigaretten niet meer zichtbaar in winkels’

rookwaar
Foto: fbf
Foto van sigaretten | Archief FBF.nl
Foto: Archief EHF
Amsterdam

KWF Kankerbestrijding wil dat tabak uit het zicht van de jeugd wordt verkocht en roept staatssecretaris Van Rijn op tot wetgeving hiervoor. Uit nieuw draagvlakonderzoek van TNS NIPO in opdracht van KWF Kankerbestrijding blijkt dat meer dan de helft (57%) van de Nederlanders het hiermee eens is.

Op dit moment worden er nog op méér dan 30.000 verkooppunten tabaksproducten verkocht, veelal prominent geëtaleerd in winkels, supermarkten en benzinestations. Blootstelling aan tabaksproducten vergroot de kans dat jongeren beginnen met roken of blijven roken. Iedere dag raken 100 kinderen verslaafd aan roken.

“Het is eigenlijk absurd dat we in Nederland sigaretten verkopen alsof het een normaal product is, terwijl we het in wezen hebben over een product dat 1 op de 2 klanten doodt. Om onze jeugd te beschermen tegen de verleidingen van roken pleiten we ervoor om tabaksproducten niet in het zicht van de jeugd te verkopen. De afgelopen jaren zien we dat steeds meer Nederlanders deze maatregel ondersteunen”, aldus Michel Rudolphie, directeur KWF Kankerbestrijding. 

Verleiding

Jongeren blijken gevoelig voor de identiteit en uitstraling van producten. Sinds de invoering van het reclameverbod voor tabak in 2002, is de tabaksverpakking en de display (met de verschillende pakjes naast elkaar) het belangrijkste reclamemiddel van de tabaksindustrie geworden. Zonder dat we het eigenlijk door hebben, zien we onbewust deze misleidende marketing. Wereldwijd besteedt de tabaksindustrie jaarlijks miljarden aan de marketing van haar producten. Het merendeel van dit geld wordt uitgegeven aan de promotie van tabakswaren op het verkooppunt. In een groeiend aantal landen (Canada, Ierland, Thailand, Finland, Engeland) heeft de overheid de winkeliers verplicht om tabak uit het zicht te verkopen, maar in Nederland nog niet. Hoe de jeugd wordt verleid,  vaak zonder het door te hebben, door de marketing van tabak is te zien in de film (zie bijlage).

Jongeren en roken

Nog altijd beginnen elk jaar ruim 35.000 kinderen met roken en sterven er in Nederland jaarlijks meer dan 20.000 mensen vroegtijdig als gevolg van roken en meeroken. Iedere dag raken honderd kinderen verslaafd aan roken. Meer dan tachtig procent van de huidige rokers is begonnen voor zijn achttiende. De kans om te beginnen met roken is voor jongeren tweemaal zo groot als zij in de supermarkt geconfronteerd worden met de zichtbaarheid van sigaretten. 

Categorie:
Provincie:
Tag(s):