Bij de productie van de treinen maakte fabrikant AnsaldoBreda steeds dezelfde fouten. Werkinstructies werden regelmatig niet opgevolgd en problemen werden lange tijd niet opgelost, zo liet kwaliteitsinspecteur Tinus Jonkers maandagochtend aan de parlementaire enquêtecommissie Fyra weten. Dit melden verschillende media.
Jonkers werkte bij Lloyd's Register Rail Europa en was in opdracht van NS verantwoordelijk voor de kwaliteitsbewaking van de bouwprocessen in de fabriek van AnsaldoBreda. Volgens hem werd er door het Italiaanse AnsaldoBreda slordig gewerkt bij bijvoorbeeld het maken van lassen en het leggen van kabels.
Omdat er werd vastgelegd waar nog aan gewerkt moest worden bij de treinen, konden de treinen toch worden opgeleverd. Op zich is dit geen ongebruikelijke gang van zaken, maar bij de Fyra ging het om 200 punten die nog aangepast moesten worden. Jonkers noemde dat ongebruikelijk veel. Volgens hem had AnsaldoBreda eerst in de fabriek die problemen aan moeten pakken. Nu werd er voor gekozen om in Amsterdam verder te werken. Dat de treinen al naar Nederland kwamen, heeft volgens Jonkers mogelijk te maken met tijdsdruk.