dinsdag, 21. april 2015 - 11:51 Update: 21-04-2015 15:07

ProRail gaat onnodige wachttijden bij spoorwegovergangen aanpakken

Foto van overweg slagboom trein | Archief EHF
Foto: Archief EHF
Den Haag

ProRail gaat de onnodige wachttijden bij spoorwegovergangen aanpakken.

Rijdt de trein stapvoets? Bijzonder lang wachten voor de overweg, terwijl er geen trein in de buurt is? Dan is de kans aanwezig dat er een overweginstallatie dwarsligt, zo blijkt uit analyse van storingsmeldingen door de jaren heen, aldus ProRail. Dit jaar zet ProRail in om 4.500 overwegbomen te reviseren. 

Schakelaars

Overwegen bestaan uit een scala aan materialen en technieken. Natuurlijk zijn er de overwegbomen, lampen en geluidsinstallatie. Maar daarachter schuilt een heel systeem van schakelaars, elektromotoren en klemmen. Analyse van storingsgegevens wijst uit dat een flinke revisie van een aantal specifieke onderdelen tot 170 storingen per jaar kan voorkomen.

Preventief

Net als bijvoorbeeld de CV-ketel van een woning, is er soms een flinke onderhoudsbeurt nodig. Zo merkten we dat sommige onderdelen harder slijten dan verwacht. We vervangen die onderdelen nu preventief.

Stapsgewijs

Sinds een maand worden stapsgewijs bij ruim 1580 overwegen de betreffende onderdelen vernieuwd.  Het betreft overwegen aan de openbare wegen en die op stations. Sommige overwegen hebben twee overwegbomen, andere weer meer door bijvoorbeeld aparte fietspaden naast de autoweg. Zodoende wordt de apparatuur van een totaal van 4.500 overwegbomen  onder handen genomen.

Provincie:
Tag(s):