Een legende binnen de hiphopcultuur
De hiphopcultuur bestaat al sinds de jaren '70 van de vorige eeuw. De rapmuziek en de krachtige beats vonden vanuit de New Yorkse wijk The Bronx al snel hun weg naar andere plekken in Amerika. Voornamelijk de Afro-Amerikanen en Latino's voelden zich thuis bij deze muziek, maar toch ontbrak er iets aan deze stroming. Want in de hiphopcultuur was er duidelijk behoefte aan een kledingstijl die daarbij paste en dat begreep Karl Kani (echte naam Carl Williams) maar al te goed. De ontwerper was zelfs een van de eersten die het voor elkaar kreeg om het gevoel van hiphopmuziek om te zetten in een kledingcollectie. Zijn baggy broeken, ruim vallende T-shirts en hoodies die hij in 1989 op de markt bracht, pasten perfect bij deze stroming. Het duurde dan ook niet lang voor hij uitgroeide tot een echte legende binnen de hiphopcultuur.
De Amerikaanse droom
Karl Kani kan inmiddels met recht een van de zwaargewichten uit de modewereld genoemd worden. Beroemdheden als Snoop Dog, Dr. Dre, Will Smith en Mike Tyson zijn in het verleden al in Karl Kani gespot. Toch is het in zijn leven niet altijd zo vanzelfsprekend geweest dat hem dit zou lukken. Als zoon van immigranten leek de kans zelfs erg klein. Maar gedreven als hij was, begon Karl al op zestienjarige leeftijd met het ontwerpen van kleding. En dat zonder enige opleiding. Het waren zijn enorme doorzettingsvermogen en de passie voor mode en hiphop die ervoor heeft gezorgd dat hij langzaamaan naam begon te maken. Karl Kani werd de belichaming van de Amerikaanse droom. Al bleef die ene vraag door zijn hoofd spoken: "Can I?" Door de 'C' te veranderen in een 'K' bleef deze vraag een hoofdrol spelen tijdens de rest van zijn carrière.
25 jaar Karl Kani
En nu is het dus zover: Karl Kani bestaat 25 jaar. Dat moet natuurlijk groots gevierd worden. In zijn thuisland Amerika verraste Kani zijn fans met een nieuwe collectie. Kleding die hij had ontworpen voor de Europese en Aziatische markt heeft met het 25-jarig bestaan de weg gevonden naar het Amerikaanse publiek. Maar daarnaast is een jubileum ook hét moment om terug te kijken op de afgelopen decennia. Karl Kani doet dit door in zijn nieuwste collectie een eerbetoon te brengen uit de hiphop van de jaren '90. T-shirts met afbeeldingen van Tupac Shakur en Notorious B.I.G. zullen ongetwijfeld snel hun weg vinden naar de Europese fans. Want Karl Kani is niet alleen populair in de Verenigde Staten. Het is een merk dat wereldwijd heel wat fans heeft veroverd en dat lijkt voorlopig niet te veranderen. Ook in Nederland en België wordt de collectie volop verkocht, bijvoorbeeld bij Defshop.nl. En zelfs na 25 jaar is de magie van Karl Kani nog lang niet uitgewerkt.