Dit jaar is het 10 jaar geleden dat consumenten voor het eerst konden kiezen bij welke energieleverancier zij hun energiecontract willen afsluiten. Anita Vegter, bestuurslid ACM: “Doordat consumenten overstappen worden bedrijven gestimuleerd te concurreren op service, prijzen en nieuwe diensten.”
Prijsvoordeel
Consumenten die zijn overgestapt zijn sneller van plan dit nogmaals te doen. Het prijsvoordeel is nog altijd veruit de belangrijkste reden om over te stappen. Consumenten beseffen niet altijd dat aan het einde van het voordeelcontract de korting vervalt. Afgelopen jaar is 12,7% van de consumenten overgestapt. Voor degenen die nog nooit zijn overgestapt (38%) is de grootste besparing te realiseren, namelijk maximaal 390 euro.
Aanbiedingen verschillen
Consumenten maken vooral gebruik van prijsvergelijkers en de sites van de energiebedrijven zelf als ze zich oriënteren op alle aanbiedingen. Overstappen doen ze echter vooral via het energiebedrijf zelf, terwijl consumenten via de prijsvergelijkingssite goedkoper uit kunnen zijn.
Wat ze zich meestal niet realiseren is dat aanbiedingen kunnen verschillen. Consumenten zien bij een vergelijkingssite een voordelige aanbieding. Vervolgens gaan ze naar de website van het energiebedrijf zelf en zijn verrast dat die aanbieding daar niet te vinden is. Er kunnen per verkoopkanaal namelijk andere aanbiedingen gelden. Daarom is het belangrijk dat consumenten zich goed oriënteren.