De Consumentenbond opende dit meldpunt naar aanleiding van het afschaffen van het papieren treinkaartje op 9 juli 2014. Uit het meldpunt blijkt dat veel reizigers treinreizen ingewikkelder en duurder vinden, sinds zij de OV-chipkaart moeten gebruiken. De Consumentenbond vindt de groep ontevreden reizigers veel te groot en eist dat NS snel met concrete verbeteringen komt. Alle binnengekomen meldingen worden geanonimiseerd overhandigd aan NS.
Bart Combée, directeur Consumentenbond: 'NS moet samen met de andere vervoerders echt aan de bak om de situatie snel te verbeteren. De OV-chipkaart zou treinreizen juist makkelijker moeten maken. Voor sommige reizigers geldt dat ook, maar uit de meldingen die bij ons zijn binnengekomen, blijkt dat een nog veel te grote groep reizigers het tegendeel ervaart. Daaronder zijn veel incidentele treinreizigers, maar ook abonnementhouders. Als NS de reiziger daadwerkelijk op 1, 2 en 3 zet - zoals ze verkondigen - moeten ze snel met concrete oplossingen en verbeteringen komen.'