Bij regen wordt de snelheid aangepast. Zo wordt de kans op ongevallen verkleind. Bij zware regen gaat de snelheid naar 80 km per uur. Ook kan ná een bui de snelheid lager zijn: een nat wegdek zorgt voor een langere remweg en heeft daarom een groter risico op ongevallen. Er wordt ook geanticipeerd op aankomende buien. De weersinformatie is afkomstig van het KNMI.
Naast neerslag, wordt beproefd of met dynamische snelheden zogenoemde schokgolven kunnen worden voorkomen. Tijdens de spits komt het vaak voor dat weggebruikers hard moeten afremmen en zelfs tot stilstand komen om vervolgens weer op te trekken. Dat kan zich meerdere keren achter elkaar herhalen. Dit ‘harmonica effect’ heeft een negatief effect op de doorstroming: waar voorin de ‘harmonica’ de snelheid alleen gematigd wordt, komen achterin de ‘harmonica’ auto’s tot stilstand. Onderzocht wordt of door de snelheid tijdig te verlagen dit ‘harmonica effect’, zoveel mogelijk voorkomen kan worden. Hierdoor verbetert de doorstroming, ook bij een lagere snelheid.
Op dit moment worden er al op twee andere plekken proeven gedaan met dynamische snelheden: op de A1 bij Bussum, waar op rustige momenten de snelheid omhoog gaat voor reistijdverkorting en op de A58 bij Tilburg waar de snelheid incidenteel omlaag gaat voor een betere luchtkwaliteit. Later dit jaar start nog een proef op de A12 bij Voorburg en in 2010 op de A20 bij Rotterdam. Hier gaat het zowel om het verbeteren van de doorstroming als van de luchtkwaliteit.
donderdag, 10. september 2009 - 18:30
Dynamische snelheid op A12 moet tot minder files leiden
Bodegraven
Vanaf deze week geldt op de A12 tussen Bodegraven en Woerden een dynamische maximumsnelheid. Bij zware regenval en veel verkeer, wordt de snelheid aangepast tussen de 120 en 60 km per uur. Met de proef wordt bekeken of hierdoor minder ongevallen en minder files ontstaan. Borden boven de weg geven de maximumsnelheid aan, zo meldt Rijkswaterstaat.
Provincie:
Tag(s):