Beëindiging 8 jaar vervroegd
Het tolvrij maken draagt bij aan de leefbaarheid en de economie in Zeeland. Het kabinet stelt 146,5 miljoen euro beschikbaar voor het vervroegd tolvrij worden van de tunnel. Voor auto’s en motoren wordt de beëindiging van de tolheffing hiermee met 8 jaar vervroegd.
Geopend in 2003
De Westerscheldetunnel is geopend in 2003 en verbindt Zuid-Beveland met Zeeuws-Vlaanderen. Voor 2003 werden de overkanten met elkaar verbonden door (auto)veerdiensten. De Westerscheldetunnel is een onmisbare schakel voor de bereikbaarheid van Zeeland. Dagelijks maken zo’n 27.000 voertuigen gebruik van de route.
Gratis door de tunnel
Verkeer in de categorieën 1, 2 en 5 (lager dan drie meter) mag nu gratis door de tunnel. Het tolplein blijft er grotendeels hetzelfde uitzien. Zo blijven de slagbomen staan vanwege de verkeersveiligheid. Er komen verschillende lanen voor betalend verkeer, motoren en niet betalend verkeer. De t-tags worden grotendeels overbodig. Deze zijn in te leveren op verschillende inleverpunten en de tegoeden worden teruggestort.
Volledig tolvrij
De Westerscheldetunnel wordt geëxploiteerd door N.V. Westerscheldetunnel. Sinds 1 juli 2009 is de Provincie Zeeland de enige aandeelhouder. Hiervoor was de tunnel in handen van het Rijk. De aanleg van de tunnel is grotendeels gefinancierd op basis van tolheffing. Met het tolvrij maken van de tunnel voor personenauto’s en motoren is een belangrijke stap gezet naar een volledig tolvrije tunnel. Voor het tolvrij maken van de tunnel voor vrachtverkeer is nog geen geld beschikbaar. Wel hebben het Rijk en de Provincie Zeeland in een bestuursovereenkomst afgesproken zich in te spannen om ook dit vraagstuk op te lossen.