Adine Wempe, directeur Fraude bij ING in Nederland: “Bankhelpdeskfraude is een veelvoorkomende vorm van oplichting, waarbij de emotionele en financiële schade enorm kan zijn. Criminelen weten helaas regelmatig onze klanten via babbeltrucs ervan te overtuigen dat hun geld niet veilig is. Zij kunnen zich daarbij voordoen als ING-medewerker en halen onze klanten over om geld over te maken of hun pas af te geven. Daarom ben ik zo blij dat we onze klanten 'Check het Gesprek' aanbieden. Met deze nieuwe functie kunnen klanten controleren of ze daadwerkelijk met ons telefonisch contact hebben. Zo kunnen we samen met onze klanten nog meer doen om fraude te herkennen en te voorkomen.”
Met deze nieuwe functie kunnen klanten controleren of ze daadwerkelijk met ons telefonisch contact hebben. Zo kunnen we samen met onze klanten nog meer doen om fraude te herkennen en te voorkomenAdine Wempe, directeur Fraude bij ING in Nederland
Zo werkt 'Check het Gesprek'
Onderaan het inlogscherm van de ING-app komt de knop ‘Check het Gesprek’. Wanneer een klant een alarmerend telefoontje ontvangt van iemand die zegt van ING te zijn, kan de klant tijdens het telefoongesprek op deze knop drukken en zijn of haar telefoonnummer intypen. In het belsysteem van ING wordt vervolgens direct gecontroleerd of er écht een ING-medewerker naar het telefoonnummer van de klant belt. De klant ziet meteen op zijn of haar scherm of het klopt of niet, en wat de klant dan moet doen.