Beter passende lessen en examens
Al een aantal jaar op rij signaleert de Onderwijsinspectie dat het niveau van de basisvaardigheden op het gebied van taal, rekenen en burgerschap daalt. Het doel van de aanpak van Dijkgraaf is dit niveau van mbo-studenten te verhogen door beter passende lessen en examens. Voor Nederlands en Burgerschapsonderwijs veranderen de eisen om een mbo-diploma te halen. De lessen moeten relevanter worden voor de student door deze beter aan te laten sluiten op het vak. Denk bijvoorbeeld aan een installateur die een offerte moet kunnen opstellen en aan een verkoper van de bouwmarkt die vakkennis kan overbrengen aan klanten. Dit verhoogt de motivatie en daarmee het plezier in het leren. Voor rekenen zijn het afgelopen jaar al nieuwe eisen voor het mbo ingegaan waardoor het rekenonderwijs beter aansluit op de maatschappelijke -en beroepscontext. Bijvoorbeeld kunnen rekenen met kortingen, oppervlakte en verhoudingen.
Eisen docenten aangescherpt
Naast beter passende lessen en examens, is de aanpak gericht op het versterken van mbo-docenten. Het maakt in de praktijk veel uit wie je voor de klas hebt staan en met welke vakkennis. Op dit moment stelt elke mbo-school zelf vast of een vakdocent op basis van opleiding of werkervaring ook rekenen, taal en burgerschap mag geven. De inzet is dat vanaf studiejaar 2024-2025 aangescherpte eisen gelden voor docenten voor het geven van deze vakken. Samen met mbo-instellingen, studenten en docenten wordt het komend jaar gewerkt aan de totstandkoming van deze eisen.
Lat omhoog voor burgerschapsonderwijs
Burgerschapsonderwijs heeft speciale aandacht in de verbeteraanpak. De eisen zijn nu te vaag en te vrijblijvend, vinden onder andere de inspectie, studenten en docenten. Ook is er te weinig zicht en grip op de kwaliteit van het burgerschapsonderwijs. In de aanpak van Dijkgraaf behouden scholen eigen ruimte voor invulling hoe ze burgerschapsonderwijs geven, maar worden de regels aangescherpt om de kwaliteit van het burgerschapsonderwijs te verhogen. Nieuw is dat schoolbesturen in samenspraak met de studenten en docenten moeten kunnen uitleggen en laten zien hoe burgerschap op school wordt gegeven en wat studenten leren. De Inspectie kan door deze aanscherping van de wettelijke opdracht hier beter op toezien. Scholen krijgen daarnaast de wettelijke verplichting herkenbaar aandacht te besteden aan democratische waarden als vrijheid, gelijkwaardigheid en solidariteit in de opleidingen. De minister maakt ook duidelijker wat burgerschapsonderwijs is, wat van een docent mag worden verwacht en wat studenten moeten kunnen en kennen aan het einde van hun opleiding. Vanaf studiejaar 2024-2025 gelden hiervoor 20 nieuwe zogenoemde kwalificatie-eisen. Het gaat Dijkgraaf erom dat studenten beter kunnen meeveren in onze complexe samenleving. Denk aan het versterken van vaardigheden om zelfstandig keuzes te kunnen maken over je financiën, met bijvoorbeeld praktische lessen over het aanvragen van een studiebeurs of het invullen van een belastingformulier. Tenslotte moet de ontwikkeling van studenten in beeld worden gebracht, bijvoorbeeld door middel van een portfolio.