'Niets zo frustrerend en ontmoedigend als systematisch onrecht en discriminatie. Maar ook: niets zo opbeurend en bemoedigend als een moment waarop de samenleving collectief een bladzijde omslaat;, zegt Robbert Dijkgraaf, minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
Het belang is groot: op school leer je omgaan met elkaar. Een tentoonstelling, boek of voorstelling vraagt je naar jezelf te kijken, of om je te verplaatsen in een ander. De wetenschap brengt ons de inzichten die positieve en collectieve vooruitgang mogelijk maakt. Deze beleidsterreinen hebben ook een grote voorbeeldfunctie: voor de klas, op tv of in de programmering van een culturele instelling is diversiteit meteen zichtbaar. Of juist pijnlijk afwezig. Terwijl het belang van representatie en ‘gezien worden’ buiten kijf staat.
Gunay Uslu, staatssecretaris Cultuur en Media: 'De geschiedenis toont ons dat kunst en haar makers onze toekomst vorm, inhoud en kleur geven. Hiermee presenteren ze nieuwe ideeën aan vele mensen.'
Aanpak
De ambitie is om een inclusief en gelijkwaardig aanbod aan te bieden. Elke Nederlander moet zich kunnen herkennen in les- en studiemateriaal, tentoonstellingen, media en archieven. Ook worden eerlijke kansen ondersteund: lage verwachtingen en onderadvisering op de basisschool en stagediscriminatie in het middelbaar en hoger beroepsonderwijs mogen niet voorkomen. Daarnaast is het belangrijk dat instellingen in het onderwijs, de cultuur- en mediasector en de wetenschap als werkgever een inclusieve organisatiecultuur creëren. Waarbij geen discriminatie, racisme en andere vormen van uitsluiting plaatsvinden en waar inclusie en gelijkwaardigheid de norm zijn.
'Je ontwikkelt je op school en je ontdekt wie je bent. Je leert ook meedoen in de samenleving. Eigenlijk is de school de plek waar je kunt worden wie je bent. Daar moet je onvoorwaardelijk jezelf kunnen zijn. Dat lukt alleen als kinderen maar zeker ook leraren en ouders zich vrij en veilig voelen op school', aldus Dennis Wiersma, minister voor Primair en Voortgezet Onderwijs.