Zo annuleert KLM voor het komende weekend proactief tot 50 vluchten per dag. Passagiers op deze vluchten, zijn uiteraard omgeboekt naar andere vluchten. Ook heeft KLM op bepaalde vluchten stoelen vrijgemaakt, zodat passagiers die hun vlucht of overstap niet halen vanwege drukte op de luchthaven, op een later moment op de dag alsnog kunnen vertrekken.
Daarnaast heeft KLM voor dit weekend bij wijze van proef een alternatief bagageproces opgezet, waarbij bagage later aan boord gebracht wordt. Daarmee wordt voorkomen dat koffers van passagiers die uiteindelijk hun vlucht niet halen, later weer van boord gehaald moet worden.
KLM zet deze belangrijke stappen om processen zo in te richten dat ze bijdragen aan een veilige en werkbare situatie op de luchthaven en een goed uitvoerbare en voorspelbare eigen operatie. KLM begrijpt dat de reis voor sommige passagiers hiermee anders loopt dan gepland en vraagt begrip voor deze uitzonderlijke situatie. KLM benadrukt tegelijkertijd dat deze acties genomen zijn in het belang van de klanten. Deze maatregelen moeten eraan bijdragen dat ook dit weekend zoveel mogelijk passagiers en hun bagage goed aan kunnen komen op de eindbestemming.
KLM neemt met deze beslissingen verantwoordelijkheid en zoekt hiermee naar oplossingen voor de huidige problemen op luchthaven Schiphol. KLM roept Schiphol, maar zeker ook andere luchtvaartmaatschappijen nadrukkelijk op hetzelfde te doen in het belang van alle passagiers.