116 vrachtvliegers
Het gerechtshof Den Haag heeft vandaag uitspraak gedaan in de zaak die 116 huidige en voormalige vrachtvliegers van Martinair, die werkzaam zijn bij Martinair Cargo, hadden aangespannen tegen KLM en de Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers (VNV). Volgens de vrachtvliegers zijn zij op grond van de wettelijke regeling inzake overgang van onderneming bij KLM in dienst getreden. Eerder had het hof Amsterdam geoordeeld dat er geen sprake was van overgang van onderneming maar de Hoge Raad heeft dat oordeel vernietigd en bepaald dat het gerechtshof Den Haag de stellingen van de vrachtvliegers opnieuw moest onderzoeken.
Vrachtvliegers door hof in gelijk gesteld
Het Haagse gerechtshof heeft de vrachtvliegers nu op dit punt gelijk gegeven. Het hof heeft bepaald dat de vrachtvliegers per 1 januari 2014 in dienst zijn gekomen bij KLM en dat de rechten en plichten uit hun arbeidsovereenkomst met Martinair naar KLM zijn overgegaan. KLM moet de vrachtvliegers alsnog een arbeidsovereenkomst aanbieden en hen laten werken.
Plaats op senioriteitslijst afgewezen door hof
De vrachtvliegers eisten ook een plaats op de senioriteitslijst van KLM met behoud van de opgebouwde senioriteit bij Martinair. Dat heeft het hof afgewezen. Het hof heeft geoordeeld dat senioriteit geen “aan anciënniteit verbonden financieel recht is” en daarom niet mee overgaat, gelet op rechtspraak hierover van het Hof van Justitie EU.
Stapsgewijze overgang
De overgang van onderneming heeft stapsgewijs plaatsgevonden. Nadat KLM in 2008 een 100% belang in Martinair had verworven, heeft feitelijk een commerciële en operationele integratie van Martinair Cargo en KLM plaatsgevonden. De meeste activiteiten met betrekking tot het luchtvrachtvervoer zijn door Martinair bij KLM ondergebracht en alleen de vrachtvliegers zijn nog in dienst van Martinair. Daarnaast is Martinair sinds 2014 alleen nog een operating carrier met KLM als enige ‘klant’. KLM neemt jaarlijks een vooraf te bepalen aantal vlieguren gegarandeerd af tegen een vast tarief en KLM vergoedt vrijwel alle (overige) vlucht-gerelateerde kosten.
Economisch risico ligt feitelijk bij KLM
Door dit alles ligt het economisch risico feitelijk bij KLM en is Martinair Cargo commercieel geheel afhankelijk geworden van KLM. Verder heeft KLM de feitelijke zeggenschap gekregen over de vloot van Martinair Cargo. Zij is eigenaar van 3 van de 4 vliegtuigen die voor het vrachtvervoer worden ingezet (1 reservetoestel is eigendom van Martinair). Verder bepaalt KLM hoe, waar en wanneer de vloot wordt ingezet. Daardoor is voldaan aan het vereiste dat sprake is van een overdracht van (de zeggenschap over) de vliegtuigen van Martinair naar KLM. Het is KLM die de vliegtuigen in feite exploiteert als onderdeel van haar eigen onderneming. Die overdracht wordt van wezenlijk belang geacht voor de vraag of sprake is van overgang van onderneming.