Op de N270 geldt een maximumsnelheid van 80 km/uur. Deze wordt nu vaak overschreden. Daardoor is er een hoger risico op ongevallen op dit traject. De trajectcontrole moet de N270 veiliger maken. De trajectcontrole geldt in beide richtingen. De twee flitspalen die nu nog langs het traject staan, worden uitgeschakeld als de trajectcontrole aan gaat en daarna verwijderd.
Trajectcontrole
Een trajectcontrole handhaaft de snelheid over een langere afstand. De snelheid wordt niet op één punt gemeten; het gaat om de gemiddelde snelheid tussen twee meetpunten. Trajectcontrole heeft daarmee een groot effectgebied. Het systeem controleert dag en nacht op het overtreden van de maximumsnelheid.
Twintig N-wegen
Afgelopen jaar zijn op een aantal N-wegen trajectcontrolesystemen aangelegd. Op de N414 bij Bunschoten is eind februari de eerste van deze systemen gaan handhaven. Daarna volgden de N787, N639, N351, N706, N333 en de N256. Volgens de huidige planning gaat op 5 oktober ook het systeem op de N277, tussen Ysselsteyn en Zeeland, handhaven. De andere systemen worden nog getest en gaan later dit jaar in handhaving. Het gaat om N-wegen in het hele land, waar relatief veel ongevallen gebeuren of vaak te hard wordt gereden.