De Consumentenbond bekeek 19 sites van verhuurbemiddelaars. Deze sites werken als een soort marktplaats of prikbord waarop woningzoekenden zelf het aanbod kunnen bekijken. De aanbieders mogen hiervoor geen bemiddelingskosten rekenen. Alleen als een aspirant-huurder nadrukkelijk een zoekopdracht geeft voor het vinden van een specifieke woning, mag dat. Toch moeten aspirant-huurders bij 12 sites betalen. Zodra ze contact willen opnemen met de verhuurder, stuiten ze op een betaalmuur. Bedragen variëren van €9,95 tot €49,95.
Kleine lettertjes
De bemiddelaars wekken de indruk dat het eenmalige ‘inschrijfkosten’ betreft, maar uit de kleine lettertjes in de voorwaarden blijkt het vaak om een doorlopend abonnement te gaan. De Consumentenbond krijgt onder meer klachten over onverwachte maandelijkse incasso’s van Huizenmarkt.nl en Huurstunt.nl (€19,95 per maand). Bovendien wordt er helemaal geen contact gelegd met de verhuurder. In het beste geval gaat de mail naar de makelaar die de woning oorspronkelijk aanbiedt. Deze is over het algemeen niet op de hoogte van het feit dat het huurobject ook elders aangeboden wordt en heeft daar ook geen belang bij.
Weggegooid geld
Het geld dat woningzoekers moeten betalen blijkt om meer reden weggegooid geld. Het aanbod op de bemiddelingssites is verre van uniek. Dezelfde woningen worden, gratis, ook op andere websites aangeboden, zoals Funda, Pararius en die van lokale makelaars. Bovendien is het aanbod op een aantal sites (flink) verouderd. Zo staan op Huursector.nl advertenties uit 2019 en op Huizenmarkt.nl zelfs advertenties uit 2018. En er worden woningen aangeboden die al lang verhuurd zijn. Ook kloppen de voorgespiegelde huurprijzen soms niet, de daadwerkelijke prijs blijkt veel hoger.
ACM
De Consumentenbond heeft de resultaten uit het onderzoek gedeeld met de Autoriteit Consument en Markt (ACM). Direct Wonen, een van de grootste aanbieders, werd in 2014 ook al eens op de vingers getikt door de toezichthouder wegens misleiding en het achterhouden van belangrijke informatie.