De stijging is opvallend. Eerder dit jaar constateerde marktbureau IRI dat supermarkten minder vers vlees verkopen. Maar dit leidt niet tot een afname in de gehele consumptie, zo blijkt uit het Wageningse onderzoek.
Foodtrends
“Minder vlees eten lijkt populair, maar de werkelijkheid is kennelijk weerbarstiger,” zegt Hilhorst. De stijging staat haaks op de foodtrends van de laatste jaren. Vegetarisch, vegan, flexitarisme (vleesminderen): plantaardig eten won terrein. Waar in het verleden amper één vegetarische optie op de menukaart stond, zien we er tegenwoordig vele. “Het leek tijd voor de bietenbal,” zegt Hilhorst. “En dan deze stijging.“
Oorzaken
De precieze oorzaken voor de stijging zijn niet bekend en mogelijk divers. Omdat de supermarkten minder vlees verkopen, lijkt het erop dat meer mensen vlees buiten de deur eten. “Aangezien de horeca-uitgaven sterk zijn gestegen, is het aannemelijk dat dit een rol speelt,” zegt Hilhorst.
Voedselomgeving
Ons consumptiepatroon wordt bepaald door voedselvaardigheden, culturele betekenissen van voedsel en de voedselomgeving. Dit laatste houdt in hoe eten wordt aangeboden en gepresenteerd, bijvoorbeeld in reclame. Supermarkten en restaurants kunnen dus consumenten beïnvloeden om meer of juist minder vlees te eten. “Zij voeden ons op,” aldus Hilhorst.