Onderschat
Vrijwel iedereen, 91 procent van de Nederlandse huishoudens, onderschat het aantal abonnementen dat ze hebben. Het merendeel bezit vijf tot vijftien abonnementen, maar de meeste mensen denken er slechts een paar te hebben.
Laks
Omdat het aantal aanbieders van abonnementen toeneemt, wilde het Nibud weten hoe huishoudens daarmee omgaan. Het voorlichtingsinstituut concludeert dat Nederlanders vrij laks met hun abonnementen omgaan. Mensen sluiten ze makkelijk af, lezen niet altijd de voorwaarden, kunnen vaak de contracten niet terugvinden en 30 procent zit langer aan een abonnement vast dan de bedoeling was.
Kwart heeft 10 tot 15 abonnementen
Het Nibud ziet in het onderzoek dat 41 procent het prettig vindt dat er meer abonnementen komen. 44 procent van de huishoudens heeft vijf tot tien abonnementen en 23 procent tien tot vijftien. De drie meest voorkomende abonnementen zijn het combinatiepakket (internet, tv en telefoon), mobiele telefoon met internet en streaming diensten (bijv. Netflix).
Jongeren
Jongeren tot 25 jaar hebben er met gemiddeld zestien abonnementen meer dan 65-plussers, zij hebben er gemiddeld negen. Ook hebben jongeren opvallend meer abonnementen op streamingdiensten, online muziek en private leaseauto’s dan de andere leeftijdsgroepen.
Top 5 meest afgesloten abonnementen
Combinatiepakket internet-tv-telefoon (85%)
Mobiele telefoon met internet (76%)
Streamingdiensten (47%)
Loterijen (45%)
Tijdschriften/tv-gids (op papier & digitaal) (41%)
Wegenwacht (41%)
50 procent weet maandelijkse kosten niet
Opgeruimde administratie
Het Nibud ziet dat consumenten het over het algemeen prettig vinden dat er meer mogelijkheden zijn om abonnementen op producten te nemen. Een risico aan abonnementen is volgens het Nibud dat consumenten er onoplettend mee omgaan. Een opgeruimde administratie helpt overzicht houden.
Jaarlijkse check
Als mensen jaarlijks checken welke abonnementen zij hebben of de contracten makkelijk kunnen terugvinden, kunnen zij beter inschatten hoeveel abonnementen ze hebben en wat ze daaraan gemiddeld maandelijks kwijt zijn. De helft van de huishoudens heeft hier nu geen idee van. En één op de vijf ziet de kosten voor abonnementen niet als een vaste uitgavenpost.