De testmethoden gaan verder dan de wetgeving op basis van de zogenoemde verbruikscijfers nu van fabrikanten eist. De voertuigen zijn onderzocht op schadelijke uitstoot, CO2 en brandstofverbruik en de fabrieksopgave is vergeleken met de werkelijke prestaties op de weg. Green NCAP wordt uitgevoerd door Euro NCAP.
In de eerste test van Green NCAP zijn twaalf auto’s onder de loep genomen, met nogal uiteenlopende resultaten. De elektrische Hyundai Ioniq en eveneens elektrische BMW i3 haalden de maximale vijf sterren in de test. Daartegenover stonden de VW Golf 1.6 TDI, de Fiat Panda 1.0 en de oudere uitvoering van de Ford Fiesta 1.0 EcoBoost. Deze voertuigen wisten geen enkele ster te behalen. Eén ster is er voor de Audi A7 50 TDI, de Volvo XC40 T5 en de Subaru Outback 2.5. De Ford Fiesta 1.0 EcoBoost krijgt in de meest recente uitvoering twee sterren. Vier sterren zijn er voor de VW up! GTI. De BMW X1 2.0d en de Mercedes-Benz A-200 behaalden beiden drie sterren.
De drie voertuigen die geen sterren hebben behaald zijn toegelaten volgens de oude normen en mogen nog tot september 2019 worden verkocht. Vanaf september 2019 zullen deze voertuigen aan de strengere normen moeten voldoen. In een van de volgende testen van Green NCAP zullen ook deze nieuwe uitvoeringen onderzocht gaan worden.
Alle testinformatie is te vinden op www.GreenNCAP.com.