Bestuurders van snorfietsen met blauw nummerbord mogen zonder helm op het fietspad rijden. Op een brommer, met geel nummerbord, is een helm sinds 1975 verplicht. Een brommer mag sinds 1999 niet meer op het fietspad. Sindsdien werd de snorfiets steeds populairder.
Veel ongevallen met snorfiets
De snorfiets is feitelijk een brommer, vaak in de vorm van een scooter, de zogenaamde 'snorscooter'. Artsen in heel Nederland zien dagelijks de gevolgen van ongelukken met snorfietsen. De snorfiets zorgt in Nederland voor tientallen doden per jaar en veel letsel. Overal in het land botsen snorfietsers tegen objecten en anderen of verliezen de controle over het stuur. Het leidt vaak tot traumatisch hersenletsel en dit maakt deze ongelukken zo ernstig. 'Het verlies van hersenfuncties heeft een veel grotere impact op de verdere levens van de slachtoffers dan blijvende schade aan andere lichaamsfuncties', geeft Joukje van der Naalt aan.
Onveiliger dan gewone fiets
Een snorfiets is minder onschuldig en onveiliger dan een gewone fiets. Bierman: 'De wetgever suggereert nu dat dit product veilig is, maar dat is het zeker niet. Ook niet bij een snelheid van 25 km/uur. Een valpartij met de snorfiets kan altijd een fatale klap veroorzaken.'
Nederland is onveilige uitzondering in Europa
De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid heeft al in 2012 aangeraden een helmplicht voor snorfietsen in te voeren; dit omdat hiermee aantoonbaar veel leed is te voorkómen. Toch is Nederland het enige land in Europa waar geen helmplicht geldt voor deze soort bromfietsen. Volgens de 130 Nederlandse artsen is de snorfiets zonder helm te gevaarlijk en moet Nederland daarom zo snel mogelijk een helmplicht invoeren.