Wakker Dier organiseert de Liegebeestverkiezing al tien jaar, om misleiding en leugenachtige claims over dierenwelzijn aan te pakken. “Bedrijven gebruiken leugenachtige praatjes om consumenten tóch hun producten vol dierenleed aan te smeren. Heel onsmakelijk.”, aldus Anne Hilhorst van Wakker Dier.
Plofeend van Albert Heijn
Albert Heijn bluft over de leefomstandigheden van haar Premium Eendenborst. Maar het vlees is afkomstig van doorgefokte plofeenden, die nooit buiten komen en geen zwemwater krijgen. Albert Heijn is daarom voor het tweede jaar op rij genomineerd. Vorig jaar won ze de verkiezing met een misleidende foto van industrievarkens in de wei.
Levende kreeft bij Jumbo
Jumbo Foodmarkt verkoopt levende kreeft. De supermarktketen adviseert om die kreeft een half uur in het vriesvak te leggen voordat deze levend wordt gekookt. Ze houdt haar klanten voor dat de kreeft hierdoor wordt verdoofd. Maar invriezen is geen bewezen verdovingsmethode.
‘Oude’ koeien bij Campina
Op zuivelpakken van Campina staat dat de koeien op een verantwoorde manier zo oud mogelijk worden. Terwijl melkkoeien meestal voor hun zesde verjaardag naar de slacht gaan vanwege gezondheidsproblemen. Een gezonde melkkoe kan ruim veertien jaar oud worden.
Rabobank topinvesteerder in megastallen
Vorig jaar startte de Rabobank een ‘verduurzamings’-campagne met een bijbehorende tv-spot. Hierin pretendeert de bank dat ze de voedingssector wil verduurzamen. In werkelijkheid investeerde de bank tussen 2012-2017 voor miljarden euro’s in onder andere megastallen, zo blijkt uit onderzoek van de Eerlijke Bankwijzer.
‘ECO’-style met industrievlees
Dierenvoeding van het merk ECOstyle is genomineerd vanwege de verwarrende merknaam. Het is namelijk niet biologisch, zoals de naam doet vermoeden, maar gemaakt van industrievlees. Het bedrijf laat weten dat de gebruikte kruiden wél biologisch zijn.
Liegebeestverkiezing
Met de jaarlijkse Liegebeestverkiezing brengt Wakker Dier leugenachtige claims over dierenwelzijn aan het licht. Bedrijven die liegen of misleiden over dierenwelzijn, zetten consumenten namelijk op het verkeerde been. Hierdoor krijgen écht diervriendelijkere producten geen eerlijke kans. Mensen kunnen tot en met 2 september stemmen op de meest misleidende claim.
Winnaars voorgaande jaren
In de voorgaande jaren won onder andere plofkipgigant KFC met het praatje “don’t worry, eat happy” en sleepte Plus de titel in de wacht vanwege haar Goudse Kaas met stalmelk, waar een afbeelding van een koe in de wei op stond.