Screenen
Betaaldienstverleners ondersteunen webshops door online-betalingen van consumenten te verwerken. Van der Linden: ‘In principe screenen de betaaldienstverleners hun webshophouders en meestal gaat dit goed, maar soms wordt een bonafide webshop bijvoorbeeld overgenomen door een kwaadwillend persoon.’
Geïnformeerd over aangifte
Om het probleem snel aan te kunnen pakken, wordt de betrokken betaaldienstverlener geïnformeerd over aangiften tegen de webshop. Van der Linden: 'Betaaldienstverleners kunnen dan zelf - los van een justitieel onderzoek - maatregelen treffen tegen hun klanten en deze malafide webshops afsluiten van het betalen.’
Drie of meer
Het LMIO deelt pas informatie met de betaaldienstverleners als er drie keer of meer aangifte tegen één bepaalde webshop is gedaan. Van der Linden: ‘Dat is om te voorkomen dat bijvoorbeeld een bonafide webshop die tijdelijke problemen heeft met levering, meteen wordt verdacht.’
Miljarden
Elke maand maken miljoenen mensen gebruik van handels-, veiling- en advertentiesites en webwinkels. De omzet door de verkoop van producten en diensten via internet steeg in 2015 al naar € 16,07 miljard. De politie werkte al samen met banken en Martkplaats.nl om internetoplichting tussen personen tegen te gaan.