Resultaten 'schokkend'
Bert van Steeg, secretaris Winkelcriminaliteit van Detailhandel Nederland: 'De resultaten uit het onderzoek zijn schokkend. Zoveel winkeliers en medewerkers die worden geconfronteerd met agressie. Het is echt een maatschappelijk probleem'
Ontwikkelingen op het gebied van agressie
Bij het onderzoek dat Kantar in opdracht van Detailhandel Nederland heeft uitgevoerd, is ook gevraagd welke momenten aanleiding kunnen geven voor agressie. De top 3 is daarbij een klacht van een ontevreden klant 36%, de afhandeling van winkeldiefstal 34% en als een product niet meer verkrijgbaar is 23%.
Babyvoeding
Van Steeg: 'De verkoop van babyvoeding is een voorbeeld van een product dat weer steeds vaker tot problemen leidt, door beperking van het aantal pakken dat kan worden verkocht'. Ook het doen van een leeftijdscheck wordt regelmatig genoemd als reden voor agressief gedrag.
Nieuwe ontwikkeling: agressie door sociale media
Opvallend is dat één op de twaalf winkeliers wel eens een situatie heeft meegemaakt dat een klant iets op social media heeft geplaatst over een vervelende situatie in de winkel.
Van Steeg: 'Dit is een zorgwekkende trend. Steeds vaker krijgen we uit onze achterban signalen dat sociale media oorzaak zijn van agressie en onveiligheid. Dat kan gaan om vloggers in of om de winkel, mensen die verhaal komen halen, of een winkelier treiteren op sociale media. We adviseren winkeliers om hierover afspraken te maken in de huisregels van de winkel.'
Week van de Veiligheid
Het onderzoek is gedaan in aanloop naar de Week van de Veiligheid. Tijdens deze week wordt aandacht gevraagd voor het voorbereiden van winkelmedewerkers op agressie en criminaliteit in aanloop naar de zogenaamde Donkere Dagen, de herfst en winterperiode waarin criminaliteit traditioneel stijgt. Het thema van de week is dan ook 'Ben je voorbereid op criminaliteit?'.
Uit de enquête blijkt dat één op de acht medewerkers grote onveiligheidsgevoelens heeft op de winkelvloer. Van Steeg: 'Dat aantal vinden we nog veel te hoog. Gelukkig kunnen we veel doen om onze mensen voor te bereiden op onveilige situaties op de winkelvloer. We blijven dan ook investeren in training.'
Interactieve agressiemodule
Om in te spelen op nieuwe ontwikkelingen heeft Detailhandel Nederland een interactieve agressiemodule ontwikkeld in samenwerking met het ministerie van Veiligheid & Justitie. Deze zal door minister van Veiligheid & Justitie Stef Blok worden gelanceerd tijdens de aftrap van de Week van de Veiligheid bij Albert Heijn vestiging in Den Haag. Daar zal minister Blok ook een agressietraining bijwonen.