maandag, 2. oktober 2017 - 8:14 Update: 02-10-2017 9:27

Vertraging op het spoor door herfstbladeren

Vertraging op het spoor door herfstbladeren
Foto: fbf
Utrecht

Tussen Utrecht Centraal en Arnhem Centraal reden vanochtend minder treinen door gladde sporen. De rails waren glad door blaadjes op het spoor.

Volgens de NS zijn de grootste problemen inmiddels verholpen. De treinen rijden weer normaal sinds 08:00 uur.

Blaadjes

Reizigers deze week nogl wel vaker rekening houden met vertraging. 

Nu de bladeren weer van de bomen vallen, kunnen de sporen glad worden, vooral als er ook sprake is van regen of mist. Gladde sporen zorgen ervoor dat de wielen van de trein minder grip op de rails krijgen. Treinen kunnen dan minder snel optrekken. Ook moeten de treinen voor een station eerder afremmen. Dat maakt het voor een machinist moeilijker om volgens de dienstregeling te rijden. Ook kunnen gladde sporen ervoor zorgen dat de wielen van de trein beschadigd raken, waardoor deze treinen naar de werkplaats moeten voor reparatie. NS heeft extra medewerkers achter de hand om – indien nodig in ploegendiensten – deze wielen te repareren. Een typische Hollandse oplossing voor het Hollandse weer? Nee, bijna alle Europese landen hebben last van gladde sporen door bladval. Sandite wordt bijvoorbeeld ook gebruikt door de spoorwegen in Ierland en Groot-Brittannië.

Categorie:
Provincie: