'De JESB bespreekt 2 keer per jaar de voortgang van het F-35-project. Omdat Nederland op dit moment naast de Verenigde Staten voorzitter is, praat de stuurgroep deze week in Nederland', aldus het ministerie.
Onder de aanwezigen is ook de hoogste F-35-programmaleider vice-admiraal Mat Winter. Eerder deze week kreeg hij een beeld van de Nederlandse innovatiecapaciteiten bij het Logistiek Centrum Woensdrecht, Fokker, Aeronamic en het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum. Deze bedrijven werken mee aan het F-35-programma.
Einde ontwikkelingsfase
Het F-35-project nadert het einde van de ontwikkelingsfase. Dit betekent dat er nog meer nadruk komt te liggen op het gebruik en de doorontwikkeling. Hierbij wordt het toestel voorzien van de laatste high tech-mogelijkheden.
Stuksprijs daalt
Hennis: “Gelukkig zien we de stuksprijs van de F-35 geleidelijk dalen.” In combinatie met de ‘block buy-verwerving’ is dit volgens Hennis een effectieve manier om de kosten te verlagen. “Maar laat duidelijk zijn dat de betaalbaarheid een cruciale kwestie blijft. Dat geldt niet alleen voor de aankoop, maar zeker ook voor het onderhoud.”
Economische overweging
De bewindsvrouw lichtte vervolgens de economische overweging toe om voor de F-35 te kiezen. “Ik erg blij ben met de opslag van de reservedelen van de Europese F-35-vloot op het Logistiek Centrum Woensdrecht. Wereldwijde logistieke ondersteuning is essentieel voor betrouwbaar en betaalbaar onderhoud de komende jaren.”
Logistiek knooppunt
Het F-35-magazijn sluit goed aan op de Nederlandse ideeën en inspanningen om hier een logistiek knooppunt te ontwikkelen. “Hierbij combineren we alle beschikbare logistieke faciliteiten in bijvoorbeeld Rotterdam, Woensdrecht, Eindhoven, maar ook Schiphol Airport. Dat past bij een land dat volgens het toonaangevende onderzoeksbureau McKinsey genoteerd staat als 1 van de best verbonden landen ter wereld”, besloot de minister.