dinsdag, 26. september 2017 - 17:33 Update: 26-09-2017 20:28

Hoax, pr-stunt of echt: Tony's Chocolonely naar de Beurs

Hoax, pr-stunt- of echt: Tony's Chocolonely naar de Beurs
Foto: Tony's Chocolonely
Amsterdam

Dinsdagochtend gonsde het van de geruchten rond de ‘Beursgang’ van Tony’s Chocolonely. Het zou gaan om een hoax, of een pr-stunt of gaat de chocolademaker echt naar de beurs?

Tweede persbericht

'En inderdaad, we gaan naar de Beurs. De Beurs van Berlage wel te verstaan. Daar opent dit najaar Tony’s Brandstore, start de foto expositie ‘BITTER Chocolate Stories’ en vindt dit jaar Tony’s FAIR plaats', zo liet Tony’s Chocolonely dinsdagmiddag in een tweede persbericht weten.

'We brengen na 400 jaar de cacaohandel weer naar de beursvloer in Amsterdam, maar nu om samen chocolade 100% slaafvrij te maken. Maar hier blijft het niet bij. Tony’s Chocolonely gaat met de oprichting van het ‘Slaafvrije Participatie Platform’ wel degelijk de kapitaalmarkt gebruiken om impact te maken in de door ongelijkheid beheerste cacao-industrie', aldus Tony’s Chocolonely.

Cryptische aankondiging

Met de initiële cryptische aankondiging heeft Tony’s Chocolonely het podium gecreëerd voor de boodschap waar het Chief Chocolate Officer Henk Jan Beltman daadwerkelijk om gaat: 'Het is onze verantwoordelijkheid als chocolademakers om trots te kunnen zijn op de producten die wij vermarkten. Je kunt nu eenmaal alleen trots zijn op chocolade die gemaakt wordt van cacao waar geen slavernij in voorkomt. Dat kunnen we niet alleen. Die verantwoordelijkheid MOET iedere chocolademaker voelen.'

Om deze missie te versnellen gaat Tony’s Chocolonely actief de samenwerking met Big Choco - de grote cacao-multinationals - opzoeken. Tony’s Chocolonely richt hiervoor het ‘Slaafvrije Participatie Platform’ op. Onder andere door middel van directe participatie in de grote beursgenoteerde cacao-bedrijven wil Tony’s Chocolonely impact creëren buiten de grenzen van haar eigen activiteiten. 

Kindslavernij

'We willen de grondoorzaken van kindslavernij en kinderarbeid op cacaoplantages bespreekbaar maken. De historisch lage prijs die de boeren voor cacao betaald krijgen, is hierbij een actueel thema. Hiervoor doen we een beroep op de gezamenlijke verantwoordelijk van de gehele industrie', aldus Beltman.

Bewustzijn vergroten

Om dit bewustzijn te vergroten neemt Tony’s Chocolonely dit najaar de Beurs van Berlage over. Tony’s Brand Store opent op 24 november 2017 de deuren voor alle chocofans. In de aanloop hiernaartoe start op 13 oktober de expositie: ‘BITTER Chocolate Stories’ in de Beurs van Berlage. Deze expositie neemt je mee naar West Afrika. Centraal staan indringende foto’s en persoonlijke verhalen van vijftien kinderen die op de cacaoplantages werkten.

'Aandeel'

Op 23 november vindt ook Tony’s FAIR, met als thema ‘Serious Business’, plaats in de Beurs van Berlage. Hier wordt Tony’s JaarFAIRslag 2016/2017 gepresenteerd en zal Tony’s Chocolonely haar ambitieuze plannen rondom ‘Big Choco’ en het Slaafvrije Participatie Platform toelichten. Wie hier een ‘aandeel’ in wil, de expositie ‘BITTER Chocolate Stories wil zien en samen met Tony’s de opening van Tony’s Brand Store wil vieren kan vanaf NU kaarten kopen voor Tony’s FAIR, 23 november 2017, in de Beurs van Berlage.

Categorie:
Provincie: