Consumenten worden bij dit soort verkoopdemonstraties vaak onder druk gezet om dure (gezondheids)producten te kopen. Ook kunnen zij een reis ‘winnen’, die uiteindelijk toch betaald moet worden. Over de bedenktijd of het kosteloos terugsturen van de producten binnen 14 dagen worden consumenten niet of slecht geïnformeerd.
Bernadette van Buchem, directeur consumenten van de ACM: “Mensen denken naar een leuke bijeenkomst te gaan. Ter plekke worden zij onder druk gezet om allerlei dure producten aan te schaffen waarbij geen bedenktijd wordt gegeven. Omdat consumenten niet weten waar ze recht op hebben, waarschuwen wij voor dit soort verkoopdemonstraties. En wijzen wij hen op hun rechten.”
Bedenktijd bij verkoopdemonstraties
De ACM krijgt meldingen van consumenten dat op de bijeenkomsten dure gezondheidsproducten worden aangeboden, zoals pleisters of gezondheidskussens. Als de consument later van het product af wil, dat zegt de ondernemer dat er voor dit product geen bedenktijd geldt. Vaak wordt als argument gebruikt dat het gaat om een hygiënisch product. Dit kan echter niet zo maar. De ondernemer moet bij een hygiëneproduct er voor zorgen dat het product is verzegeld. Hij moet de consument bovendien vooraf duidelijk informeren dat als de consument de verzegeling verbreekt, de bedenktijd vervalt. Zolang de verzegeling níet is verwijderd, geldt gewoon de bedenktijd.
Ook voor een reis kan een bedenktijd gelden, met name als de reisdatum en bestemming nog onduidelijk zijn. Consumenten kunnen hun ervaringen melden bij ConsuWijzer.