Meer dan de helft van de bevolking (61%) gebruikt op een doorsneedag minstens één nieuwsmedium en besteedt minstens vijf minuten aaneengesloten aan het gebruik van nieuwsmedia.
Op deze manier komt bij de meeste Nederlanders nieuws via televisie (op het moment van uitzending) binnen, namelijk 39% van de bevolking, gevolgd door het krant lezen van papier (27%) en het bezoeken van nieuwssites/-apps (11%).
Jongvolwassenen volgen nieuws via nieuwssites
Ondanks het beeld van een alom vertegenwoordigde nieuwe media blijkt een groot deel van de Nederlandse bevolking nog vooral via klassieke kanalen aan nieuws te komen. De jongvolwassenen (20-34 jaar) zijn gretige gebruikers van nieuwssites/-apps, maar haken af bij het lezen van de papieren krant.
Bij deze leeftijdsgroep is goed te zien dat het omslagpunt van print naar digitaal reeds is gepasseerd: ze lezen vaker nieuws online. Dit blijkt uit de verdiepende studie Nederlanders en nieuws Gebruik van nieuwsmedia via oude en nieuwe kanalen van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP), waarin dagboekgegevens uit 2015 van bijna 3.000 Nederlanders zijn geanalyseerd. De studie laat zien in hoeverre en langs welke kanalen Nederlanders zich op de hoogte stellen van nieuws en welke verschillen zich daarbij voordoen tussen bevolkingsgroepen.