Zo verbeterde de reisinformatie en was de impact van werkzaamheden en storingen voor treinreizigers en goederenvervoerders kleiner dan voorheen. Op de hogesnelheidslijn (HSL) ging het nog niet goed genoeg.
Boetes
Dijksma legt NS en ProRail daarom samen voor 2,3 miljoen euro aan boetes op. Dit geld moet ten goede komen aan de reiziger. Dijksma heeft consumentenorganisaties daarom gevraagd mee te denken over de besteding van het geld.
Zitplaatskans
NS moet 1,25 miljoen euro betalen omdat afspraken over de zitplaatskans van reizigers op de HSL en het percentage reizigers op deze lijn dat op tijd op bestemming aankwam in 2016 onvoldoende zijn nagekomen. ProRail krijgt een boete van 1,05 miljoen euro, omdat op de HSL in dat jaar minder treinen op tijd aankwamen dan afgesproken.
HSL achilleshiel
Staatssecretaris Dijksma: ‘Over de hele linie presteerden NS en ProRail in 2016 beter dan de jaren daarvoor. Maar de HSL blijft helaas voor beiden een achilleshiel. Dit moet écht beter. Want net als op de rest van het spoor hebben reizigers op deze lijn recht op een trein die op tijd rijdt en een grote kans op een zitplaats.’