Rabobank heeft de IBAN-Naam Check het afgelopen jaar ontwikkeld in het kader van een eigen innovatieprogramma. Na de invoering door de Rabobank zullen andere Nederlandse banken deze service ook aan hun klanten ter beschikking stellen.
Fraude en verkeerde overboekingen
Jaarlijks worden vele miljarden betalingen snel en probleemloos door de Nederlandse banken verwerkt. Soms gaat het toch fout, als gevolg van vergissingen van klanten. In 2016 hebben de Nederlandse banken onderzoek gedaan naar het aantal verkeerde overboekingen dat klanten bij hen melden en wat daarvan de oorzaken zijn, mede naar aanleiding van de Consumentenbond en media zoals AVROTROS Opgelicht?!.
Onderzoek
Uit het onderzoek blijkt dat er ongeveer 1300 verkeerde overboekingen per maand worden gemeld. Driekwart daarvan is het gevolg van verouderde rekeningnummers en vergissingen bij het gebruik van het adresboek voor internetbankieren en mobiel bankieren. Verder is gebleken dat maandelijks meer dan 200 bankklanten een verkeerde overboeking als gevolg van fraude bij hun bank melden.
De IBAN-Naam Check werkt voorlopig alleen bij Nederlandse IBANs. Wanneer een (buitenlandse) IBAN niet kan worden gecontroleerd, krijgt de klant daar ook een melding van.