woensdag, 8. februari 2017 - 8:58 Update: 08-02-2017 12:46

Banken gaan dit jaar IBAN-Naam Check invoeren om fraude tegen te gaan

Rekeningnummer en naam check bij telebankieren
Foto: Archief EHF
Utrecht

Om hun klanten nog beter te bedienen, voeren Nederlandse banken in de loop van 2017 de IBAN-Naam Check in. Deze innovatieve dienst controleert bij internetbankieren en mobiel bankieren de naam van de begunstigde die door de klant wordt ingevoerd bij een overboeking. De check helpt bankklanten om zichzelf te beschermen tegen fraude met rekeningnummers en om verkeerde overboekingen te voorkomen.

Rabobank heeft de IBAN-Naam Check het afgelopen jaar ontwikkeld in het kader van een eigen innovatieprogramma. Na de invoering door de Rabobank zullen andere Nederlandse banken deze service ook aan hun klanten ter beschikking stellen.

Fraude en verkeerde overboekingen

Jaarlijks worden vele miljarden betalingen snel en probleemloos door de Nederlandse banken verwerkt. Soms gaat het toch fout, als gevolg van vergissingen van klanten. In 2016 hebben de Nederlandse banken onderzoek gedaan naar het aantal verkeerde overboekingen dat klanten bij hen melden en wat daarvan de oorzaken zijn, mede naar aanleiding van de Consumentenbond en media zoals AVROTROS Opgelicht?!.

Onderzoek

Uit het onderzoek blijkt dat er ongeveer 1300 verkeerde overboekingen per maand worden gemeld. Driekwart daarvan is het gevolg van verouderde rekeningnummers en vergissingen bij het gebruik van het adresboek voor internetbankieren en mobiel bankieren. Verder is gebleken dat maandelijks meer dan 200 bankklanten een verkeerde overboeking als gevolg van fraude bij hun bank melden.

De IBAN-Naam Check werkt voorlopig alleen bij Nederlandse IBANs. Wanneer een (buitenlandse) IBAN niet kan worden gecontroleerd, krijgt de klant daar ook een melding van.

Categorie:
Provincie: