Dat schrijft staatssecretaris Sander Dekker (Onderwijs) maandag in een brief aan de Tweede Kamer. ‘Sinds 2009 daalde het slagingspercentage gestaag. Dat betekende dat het een steeds grotere groep kinderen niet lukte om het diploma binnen te slepen. Sinds we de exameneisen hebben aangescherpt, zien we dat er ook weer meer kinderen slagen. Het onderwijs heeft het been bijgetrokken. Chapeau.’
Ook de toptalenten doen het goed: op het vmbo haalden ruim 800 kinderen het zogeheten judicium cum laude. Op de havo lukte dat meer dan 300 leerlingen, op het vwo ruim 2200 leerlingen. ‘Op elk niveau stimuleert dit stempel leerlingen om net dat stapje extra te zetten om tot een bijzondere prestatie te komen’, aldus Dekker. Leerlingen kunnen de aantekening op hun diploma gebruiken om zich te onderscheiden bij een vervolgopleiding of bij een sollicitatie.
Het toekennen van het judicium cum laude is één van de maatregelen uit het plan van aanpak Toptalenten 2014-2018, dat inmiddels vruchten afwerpt: het lukt scholen steeds vaker om het onderwijs aan te laten sluiten bij de behoeften van leerlingen. Concreet hebben meer leraren aandacht voor talent in de klas en is verveling onder toptalenten meer dan gehalveerd. Dekker: ‘Talenten krijgen meer kansen en uitdagender onderwijs. Het onderwijs is dankzij al die docenten en schoolleiders veel ambitieuzer geworden.’
Dekker schrijft in de brief verder dat de examens steeds beter worden nagekeken door de tweede corrector. Volgens de eerste corrector zijn de examens door de tweede corrector nu in 95 procent van de gevallen volledig nagekeken. Volgens een onderzoek van Cito gaat het om een stijging van 44 naar 72 procent. ‘Docenten hebben een enorme slag gemaakt, die duidelijk terug te zien is in deze cijfers’, aldus de staatssecretaris.
Hij houdt vast aan de huidige praktijk, waarbij eerst de eigen docent nakijkt en daarna een tweede docent. Docenten steunen deze volgorde en dankzij de verbeteringen is er geen aanleiding om het proces anders in te richten. Dekker wil echter wel dat de examens in de toekomst nog beter worden nagekeken. Daarom gaat koepelorganisatie VO-Raad nog eens met scholen in gesprek om docenten de tijd en de ruimte te geven om goed na te kijken. Ook komt er een handreiking voor scholen en blijft er een meldpunt voor leraren die in de knel komen bij het nakijken.