Stichting Accessibility heeft honderd veelgebruikte Nederlandse websites onderzocht in zestien verschillende sectoren. Geen van de sectoren scoort gemiddeld goed. Bijna geen enkele site is goed toegankelijk te noemen; alle onderzochte websites bevatten in meer of mindere mate toegankelijkheidsproblemen. Volksvertegenwoordiging, gemeenten en rijksoverheid kwamen het best uit de test. Energiebedrijven, webwinkels en nieuwswebsites scoren het minst goed in de monitor. De sectoren openbaar vervoer, vergelijkingssites, reizen, onderwijs, verzekeraars, horeca, huisvesting, banken en pensioenfondsen scoren middelmatig.
Apps
Driekwart van de onderzochte websites hebben ook een mobiele app. Omdat veel blinde en slechtziende mensen een iPhone gebruiken, is ook de toegankelijkheid van de iOS-versie onderzocht. De resultaten varieerden van bijna volledig toegankelijk tot compleet onbruikbaar. Gemiddeld zijn de apps matig toegankelijk.
Zorgelijk
"De resultaten van dit onderzoek zijn zorgelijk," vindt Remco Meyaard van Vereniging Bartiméus Sonneheerdt. "Er leven in ons land ongeveer 3,5 miljoen mensen met een handicap, waarvan zo’n 350.000 met een visuele beperking. Zij zijn nu al de dupe. Door de digitalisering worden mensen steeds afhankelijker van het internet om te kunnen deelnemen aan onze samenleving. Maar mensen met een beperking kunnen niet aanhaken. Terwijl toegankelijke ICT-toepassingen juist deze groep geweldig kunnen helpen om zo zelfstandig mogelijk te leven. En dat terwijl in juli het VN-verdrag inzake de rechten van personen met een handicap in werking is getreden. Daarin is onder meer vastgelegd dat iedereen gebruik moet kunnen maken van online dienstverlening, ongeacht of je een beperking hebt of niet. Maar veel organisaties zijn daar duidelijk nog niet goed op voorbereid."
Ontwerp
"Organisaties zijn zich vaak nog onvoldoende bewust van het belang van digitale toegankelijkheid voor mensen met een visuele of andere beperking," vervolgt Remco Meyaard. "Op dit moment zijn websites, apps en andere ICT-toepassingen zelden goed toegankelijk voor iedereen. Toch is de oplossing niet moeilijk, als direct bij het ontwerpen en ontwikkelen van digitale toepassingen rekening wordt gehouden met de toegankelijkheidsaspecten. Omdat veel websites en apps elke paar jaar worden vernieuwd, liggen hier kansen voor organisaties. Wij denken dan ook dat de toegankelijkheid van de online dienstverlening in ons land binnen afzienbare tijd sterk kan worden verbeterd."
Geen ondertiteling
Niet alleen blinden hebben last van problemen op internet. Ook doven lopen tegen problemen aan. "Vooral als een website filmpjes heeft zonder ondertiteling, is dat lastig", volgens Eva Westerhoff, adviseur bij belangenorganisatie Dovenschap. "Dat is echt een groot probleem. Binnenkort zijn er weer verkiezingen, maar hoe kun je je goed informeren als veel politieke partijen, de Tweede Kamer en nieuwssites hun video's niet ondertitelen?", aldus Westerhoff. De NOS laat in haar nieuwsbericht weten per 14 november alle video's op NOS.nl en in de apps te gaan ondertitelen.
Toegankelijkheid in Thuiswinkel Waarborg?
In een reactie in het NPORadio1 journaal gaf Thuiswinkel.Org, de belangenvereniging voor Nederlandse webwinkels, een reactie op het rapport. Directeur Wijnand Jongen gaf aan dat toegankelijkheid een absolute noodzaak is: "Voor websites biedt het gewoon een kans. Laten we het met zijn allen gewoon aanpakken en aan de normen voldoen." Jongen pleit niet voor strafbaarstelling maar voor zelfregulering: "Wij zouden het bijvoorbeeld op kunnen nemen in onze eigen voorwaarden van onze thuiswinkel Waarborg, waar toch de meeste wegwinkels bij zijn aangesloten