Van der Pijl sprak afgelopen week met Kamerleden die zich bezighouden met het neergestorte vliegtuig van Malysia Airlines. De Kamer debatteerde daar afgelopen week ook over. Dit meldt de NOS. De hoogleraar waarschuwde voor de harde confrontatiepolitiek van de Europese Unie tegen Rusland en vindt dat de EU terughoudener moet zijn als er nog maar zo weinig bewijs is. Van der Pijl tegen de omroep: 'Zolang een rechter nog niet heeft geoordeeld over het bewijsmateriaal moeten er nog geen politieke gevolgen aan worden gegeven. '
Van der Pijl zet vraagtekens bij het onderzoek van het Joint Investigation Team (JIT). Volgens hem zijn er geen radar- of satellietbeelden. Begin deze maand schreef Van der Pijl op zijn blog oorlogisgeenoplossing: 'Er zijn geen gesprekken tussen de verkeerstoren en het vliegtuig, geen interviews van piloten van lijnvliegtuigen die in de buurt waren. Alles hang dus af van de afgeluisterde telefoontaps, waarop het 'omstotelijk bewijs' zou staan, afkomstig van de Oekraïense geheime dienst SBU.' Verder denkt Van der Pijl dat het nog steeds mogelijk is dat vlucht MH17 is neergehaald door een Oekraïense straaljager.
De hoogleraar heeft ook kritiek op de positie van Oekraïne binnen het JIT. Het land is mogelijk verdacht, maar speelt toch een cruciale rol binnen het onderzoek. CDA- Kamerlid Pieter Omtzigt zegt daarover tegen de omroep: 'Hun positie is ongelukkig, maar voor de bewijsvoering kun je niet zonder Oekraïne.'
Oekraïne had de ramp ook zelf mogen onderzoeken maar Kiev stond de leiding van het onderzoek bewust af aan Nederland. Wel bedong Kiev een vetorecht: er mag niets naar buiten worden gebracht zonder toestemming van alle partijen, lees: instemming van Kiev.. Volgens Van der Pijl moet zo'n veto verhinderen dat er er belastende informatie voor Kiev naar buiten komt, zo schrijft hij op zijn blog.
Van der Pijl is verbonden aan het Centrum voor Geopolitiek. Begin december komt zijn boek The Downing of Flight MH17 – A Political Economy of the New Cold War uit.