Noodzakelijke stap
Dijksma: “Wereldwijd zijn er tientallen conflictgebieden en dagelijks reizen honderdduizenden mensen per vliegtuig. Landen en luchtvaartmaatschappijen hebben met het akkoord voor betere regels een noodzakelijke stap gezet om al het mogelijke te doen voor veilige routes en het uitsluiten van onnodige risico’s voor passagiers.”
Aanbevelingen OVV
Het voorstel is op initiatief van Nederland voorbereid en uiteindelijk door 44 Europese landen, Maleisië en Australië ingediend. Het voorstel komt voort uit de aanbevelingen van de Onderzoekraad voor Veiligheid (OVV) uit oktober 2015 naar aanleiding van de ramp met de MH17.
Regels aanpassen
ICAO gaat ook verder met de andere aanbevelingen van de OVV. Hierbij gaat het vooral om het in regels vatten van verantwoordelijkheden van lidstaten voor het sluiten van hun luchtruim in geval van een conflict en het maken van risico-analyses door staten en luchtvaartmaatschappijen. Om bij het uitwerken van de aanpassingen een snelle voortgang te houden zal Nederland een medewerker bij ICAO detacheren.
Verdrag van Chicago
De Algemene Vergadering sluit ook een wijziging van het Verdrag van Chicago ten aanzien van luchtruimsluiting niet uit. Als blijkt dat de bestaande mogelijkheden om een verplichte sluiting van het luchtruim af te dwingen onvoldoende zijn, wordt besproken of het verdrag hierop aangepast kan worden.