De Royal Collection is een kunstverzameling van wereldklasse. De schilderkunst uit de Hollandse Gouden Eeuw is sterk vertegenwoordigd en genrevoorstellingen nemen een belangrijke plek in. Genrestukken zijn taferelen die de schijn wekken uit het dagelijks leven te zijn gegrepen. De tentoonstelling Hollanders in huis: Vermeer en tijdgenoten uit de Britse Royal Collection geeft het publiek inzicht in het fenomeen 'genrestuk', zijn vele verschijningsvormen en de prikkelende symboliek die in deze schilderijen verborgen kan liggen. Het genre legt een grote variëteit aan de dag: van eenvoudige boeren in een herberg tot elegante figuren in een rijk interieur. Sommige taferelen hebben een diepere, vaak moralistische betekenis - soms expliciet, soms verhuld. Daarnaast richtten kunstenaars zich op een zo aantrekkelijk mogelijke weergave van de figuren en hun omgeving. De sublieme schildertechniek draagt bij aan het kijkgenot.
Over de tentoonstelling
Voor de tentoonstelling is een gevarieerde selectie gemaakt van de beste Hollandse genrestukken uit de Royal Collection. In totaal gaat het om 22 schilderijen uit de collectie van het Britse koningshuis, aangevuld met één werk van het Mauritshuis: De jonge moeder van Gerrit Dou. Dit schilderij was tot omstreeks 1700 onderdeel van de Royal Collection en kwam via koning-stadhouder Willem III in Nederlands bezit. Sleutelstukken in de tentoonstelling zijn 'De muziekles' van Johannes Vermeer en Vrouw in een slaapkamer van Jan Steen. Daarnaast worden topstukken van de andere grote meesters van het Hollandse genrestuk getoond, zoals Gerard ter Borch, Gerrit Dou, Pieter de Hooch, Willem van Mieris en Gabriël Metsu.
De Royal Collection en het Mauritshuis
De Britse Royal Collection behoort tot de grootste en belangrijkste kunstverzamelingen in de wereld en is één van de laatst overgebleven Europese koninklijke verzamelingen. De Royal Collection en het Mauritshuis hebben veel met elkaar gemeen, beide zijn koninklijke verzamelingen en hebben een hoogstaande collectie Hollandse meesters uit de Gouden Eeuw. Voor de Royal Collection was de Engelse koning George IV van groot belang. Hij verwierf in de eerste decennia van de negentiende eeuw veel van de parels in de kroon van de Engelse koninklijke schilderijenverzameling. Voor het Mauritshuis waren stadhouders Willem IV en V grondleggers van de verzameling. Hoewel de collectie door hun nazaat Koning Willem I in 1816 werd overgedragen aan de Nederlandse staat, draagt het museum nog altijd de naam Koninklijk Kabinet van Schilderijen Mauritshuis.