Oneerlijke handelspraktijken
Het gaat vooral om telefonische verkoop van abonnementen op ‘voordeelsites’, winacties en voordelige reisjes. Ook in de consumentenmedia verschenen recent berichten over deze oneerlijke handelspraktijken.
Verkooppraatje
De verkopers benaderen consumenten meestal telefonisch of via internet. Vaak onder het voorwendsel dat je iets hebt gewonnen of gebruik kunt maken van een unieke aanbieding of korting. Het lijkt te mooi om waar te zijn: je krijgt heel veel voordeel. Vervolgens word je onder druk gezet om snel te beslissen.
Je denkt dat het om een vrijblijvend aanbod gaat, maar achteraf blijkt dat je vastzit aan een abonnement dat automatisch wordt geïncasseerd. Het abonnement kost meestal veel meer geld dan het oplevert. En je komt er moeilijk vanaf. De aanbieder is onbereikbaar. Maar betaal je niet, dan krijg je wel incassobrieven op de mat.
Spotreis.eu al aangepakt
Twee weken geleden nam ACM in dit kader al maatregelen tegen reisagent Spotreis.eu. Honderden klanten van deze aanbieder van voordeelreisjes zijn daardoor nu van hun ongewenste abonnement af. Het ging om een jaarabonnement van 200 euro, dat zij nu niet meer hoeven betalen. Ook is Spotreis direct gestopt met misleidende verkoopmethoden.
Snelle aanpak consumentenproblemen
ACM heeft verschillende instrumenten tot haar beschikking om consumentenproblemen op te lossen. Bij haar keuze voor een aanpak zet de toezichthouder de consument centraal. In dit geval koos ACM voor een snelle, gerichte aanpak. In andere gevallen kiest zij ervoor een boete op te leggen.