‘Wederom een duidelijk signaal aan de directie van KLM dat er te weinig medewerkers zijn om het werk naar de geldende kwaliteitseisen uit te voeren. Dat heeft de directie vandaag zelf ook onderstreept door veel uitzendkrachten aan het werk te zetten. Er is duidelijk behoefte aan extra echte banen’, aldus Jan van den Brink, cao-onderhandelaar bij FNV Luchtvaart.
‘Ook is gebleken dat er nog altijd materiaal is wat niet geheel voldoet aan de eisen. Diverse reparaties moesten en zijn uitgevoerd. De passagiers hebben nauwelijks iets gemerkt van de acties. Zeventig procent van alle KLM-vluchten heeft enkele minuten vertraging opgelopen, maximaal een kwartiertje’, sluit Van den Brink af.
Bagageafhandeling
Het afhandelen van bagage is zwaar werk. Per dienst verzet de gemiddelde afhandelaar meer dan zeshonderd stuks bagage. Aangezien een koffer ongeveer 20 kilo weegt, verzet de afhandelaar rond de 12.000 kilo per dienst. Oftewel 2.400.000 kilo per jaar en in de gehele carrière 72 miljoen kilo.
Echte banen bij KLM
De FNV wil dat er meer échte banen komen, zodat de werkdruk omlaag kan en de kwaliteit omhoog. Dat is ook de inzet van de cao-onderhandelingen. KLM wil echter niet bewegen. Van den Brink zegt hierover: 'De doorgeslagen liberalisering van de luchtvaartsector leidt tot druk op kwaliteitsbanen en de werkgelegenheid op Schiphol. KLM wil hierin meegaan, door jaar in jaar uit te snijden in personeelskosten. Dat leidt tot een race naar de bodem die nu moet stoppen. Ultra-low-cost moet niet de norm worden in Europa. Internationale verdragen en grondrechten moeten worden gerespecteerd door alle maatschappijen die vanuit Nederland vliegen. Superlange werkdagen en betalingen onder het minimumloon mogen niet de prijs zijn voor een goedkoop ticket. We nodigden de directie van KLM daarom eerder al uit, per open brief, om samen met ons het gevecht aan te gaan in Den Haag en Brussel voor betere regelgeving. Helaas blijft het van die kant tot op dit moment oorverdovend stil.'