De Consumentenbond bekeek de bijkomende kosten voor 50 evenementen bij 17 aanbieders en vroeg een panel naar hun ervaringen met evenemententickets. Bij de 3 bekende officiële ticketbureaus in Nederland, Eventim, Ticketmaster en Ticketpoint, wisselt de hoogte van de servicekosten per evenement.
Consumenten zijn bij Eventim de ene keer €3, de andere keer bijna €7 extra kwijt per kaartje. Doorverkopers berekenen hun servicekosten vaak per bestelling, zo betalen consumenten bij TicketTribune en Onlineticketshop €15 extra ongeacht het aantal kaartjes. Zeker bij voordelige kaartjes kunnen de extra kosten relatief hoog uitvallen. Consumenten zijn bijvoorbeeld bij The Lion King voor de goedkoopste rang (€29) bij Eventim 30% aan bijkomende kosten kwijt.
Onbegrijpelijk
Panelleden vinden het onbegrijpelijk dat er servicekosten bijkomen als ze online kaarten, via een automatisch systeem, bestellen. Waarvoor ze die extra kosten betalen, is voor velen van hen ook een raadsel. Van de 3 officiële ticketbureaus zijn alleen bij Ticketmaster de bijkomende kosten in de prijs opgenomen.
Ticketpoint meldt wel aan het begin van het bestelproces dat er ticketkosten zijn, maar lang niet altijd hoeveel. En bij Eventim zien consumenten pas in het winkelwagenoverzicht dat er servicekosten bij komen. De Consumentenbond wil dat alle onvermijdbare extra kosten in de prijs zitten, zodat consumenten niet tijdens of aan het eind van het bestelproces met onverwachte kosten geconfronteerd worden.