Ton Heerts, voorzitter FNV: ‘Het mag duidelijk zijn: de FNV is vóór deze verbreding die zoveel banen oplevert. We willen wel een waarborg en toezicht dat het om echte banen gaat, waarbij werknemers in dienst zijn en onder Nederlandse cao’s werken bij werkgevers die belastingwetgeving en premieheffing toepassen. Eerdere ervaringen met bouwprojecten brengen ons tot deze waarschuwing.’
Echte banen
De Tweede Kamer praat deze week over het meerjarenprogramma Infrastuctuur, Ruimte en Transport. De FNV steunt de investering voor deze sluis en roept de Tweede Kamer en minister Schultz op hetzelfde te doen, zolang het om echte banen gaat.
Economische vooruitgang
Door een bredere sluis kunnen de werven aan het IJsselmeer verdere investeringen doen en doorgroeien. De groei van de scheepswerven zorgt daardoor voor structureel extra banen.
Ton Heerts: ‘De oude sluis blokkeert de economische vooruitgang in het noorden. We durven gerust te stellen dat verbreding een aantal bedrijven en vakopleidingen redt in Friesland.’
Oude haperende sluizen
De sluis Kornwerderzand in de Afsluitdijk is niet meer van deze tijd. Het huidige sluiscomplex uit 1931 is te smal en aan de bruggen zijn regelmatig storingen, tot ergernis van automobilisten en vervoerders. De smalle sluis blokkeert tevens de mogelijkheden van jachtbouwers op scheepswerven in het IJsselmeer om grotere jachten te bouwen. De vraag naar grote jachten is sterk toegenomen en de huidige scheepswerven zien die orders nu naar andere landen gaan.